hangalapú keresés

A szó elszáll, mégis megmarad

Hamarosan ismét jelentősebb változás várható a SEO világában. Az intelligens nyelvi asszisztensek elterjedésével párhuzamosan ugyanis a hangalapú keresés egyre fontosabbá válik, amely a keresőoptimalizálásban is nagy változásokat fog jelenteni.

Honlaptulajdonosként így csomó új fejlesztéssel kell megbirkóznunk. Ami alapvető változásokat fog jelenteni a keresőoptimalizálás keretfeltételeiben. Mindez a vizuális keresés mellett magában foglalja a hangalapon való keresést is. Tetszik vagy sem, a jövőben a keresések egyre jelentősebb része történik majd az emberi hang alapján. Még akkor is, ha közben a hagyományos szöveges keresésre való optimalizálás továbbra is indokolt lesz.
Mostani cikkünkben arra keressük a választ, hogy az internetes keresés eljövendő, új korszaka milyen változásokat fog hozni a SEO világában.

Miért válik egyre fontosabbá a hangalapú keresés?

A hangalapú keresés fejlődését három fontosabb okra vezethetjük vissza. Egyrészről azokat az eszközöket, amelyeknek egyáltalán nincsen képernyőjük alternatív ellenőrzési módszereket igényelnek. A képernyőt és a billentyűzetet nem tartalmazó smart boxok, médialejátszók szempontjából nem tudjuk értelmezni a szövegbevitelt, mint ahogyan az otthonunkban használt intelligens IoT eszközök szempontjából sem. A keresések indítására használható hangutasítások viszont tökéletesen alkalmasak az ilyen eszközök kezelésére is.
Másrészről, a hangalapú bevitel gyorsabb, mint az írott szöveg. Már régóta megfigyelhető a hangalapú üzenetek térhódítása, különösen a fiatalabb felhasználók körében. Manapság a legtöbb messenger szolgáltatás már támogatja az ilyen üzeneteket. Az ilyen üzenetek küldését pedig más alkalmazásokra is kiterjesztették. Következésképpen, hamarosan egy bizonyos felhasználói kör már csak hang útján fog kommunikálni az okostelefonjával
Harmadrészt, a hang alapú keresések elterjedése az intelligens nyelvi asszisztensek megjelenésével is összefügg. Akik napjainkra a vezető okostelefon- és technológiai cégek presztízs-szolgáltatásává váltak. Igaz, hogy ezek az asszisztensek a fejlődésük még igen korai szakaszában vannak. Néhány év múlva azonban már számolnunk kell azzal, hogy valódfi alternatívát fognak jelenti az internetes keresésben.
Lássuk most, hogy mely intelligens asszisztensek kínálnak hangalapú kereséseket. A zárójelben a nyelvi asszisztenst működtető cég nevét tüntettük fel.
Alexa (Amazon)
Bixby (Samsung)
Cortana (Microsoft)
Google asszisztens (Alphabet)
Siri (Apple)

Mit fog mindez jelenteni a keresőoptimalizálás szempontjából?

Jelentős szerepe lesz a hangalapú keresés előre törésének abban, hogy milyen módon fognak a felhasználók az egyes információkra keresni. A klasszikus keresés a böngészőn belüli szövegbevitel segítségével arra tanított minket, hogy a lehető legjobban tömörített formában állítsuk be kereséseinket. Ideális esetben ez egyetlen szót, olykor kulcsszavak kombinációját jelentett. Ritkán fordult elő azonban, hogy egy teljes mondattal kerestünk rá valamilyen információra. Ez a megközelítés a keresőmotorok korai napjaira nyúlik vissza, amikor legjobban egyetlen kulcsszóval lehetett a keresett információt megtalálni. Az elmúlt években azonban az algoritmusok hatalmas mértékben fejlődtek. Napjainkban nem csak a találati eredmények listáját, hanem egyszerű kérdéseket is megjelenítenek.

A hangalapú keresés tovább növeli ezt a tendenciát a természetes nyelv felé. A felhasználók ugyanis teljes lekérdezéseket használnak, amikor a hangalapon keresnek az okostelefonjukon. Ami korábban az „időjárás Budapest” kulcsszó kombináció volt, az hangalapon a „Milyen lesz ma a budapesti időjárás?” szabályos magyar mondatot fogja jelenteni. Változni fog a keresőmotor által nyújtott eredmény is, hiszen a találat többé nem az az időjárással kapcsolatos honlapok listája lesz, hanem egy konkrét válasz: „Budapesten ma ragyogó napsütés várható, és a hőmérséklet eléri a 24 fokot.” Igaz, hogy ezek a válaszok még mindig egy gépből származnak, ám a hangalapú keresés sokkal emberközelibb kommunikációt jelent. A keresőoptimalizálás során így ennek megfelelően kell elkészítenünk a tartalmat, valamint az egyes kérdésekre adott válaszokat.

A keresési eredmények első találati oldalán nem szerepel a hangalapú keresésekre való optimalizálás, hiszen ez az oldal egyáltalán nem létezik. Mindez az első hely, azaz a keresési lekérdezés legjobb eredményét fogja jelenteni, Habár ez minden bizonnyal még a jövő zenéje, de hamarosan már nagyon fontos lehet az e-kereskedelem szempontjából. Például az Amazon élen járhat ebben a forgatókönyvben az intelligens Echo hangszórókkal, amelyekkel már az internetes vásárlást is le lehet bonyolítani hangalapú parancsok segítségével.

Ami pedig még spontánabbá és rugalmasabbá teheti az egész keresést: az okostelefonok által indított hangalapú keresések legtöbbször helyi kapcsolattal rendelkeznek. Ha tehát éppen Pécs könyékén autózunk, és a legjobb éttermet keressük, akkor elég lesz majd csak a „Hol található a legjobb étterem?” kérdést feltennünk, és arra megfelelő választ is fogunk kapni. Nem csoda, hiszen napjainkban a felhasználók már azonnali, releváns eredményeket várnak, lehetőleg rövid és pontos formában. Mindehhez pedig a keresőoptimalizálást végző cégeknek, valamint honlaptulajdonosoknak is alkalmazkodniuk kell, amikor felkészítik weboldalukat a hangalapú keresésekre.

Összegezve: Mindez a klasszikus SEO végét jelenti?

Egyáltalán nem. A keresőoptimalizálás halálát a múltban többször megjósolták, de valójában ez mindig csak azt jelentette, hogy a SEO-nak nagy változásokhoz kellett igazodnia.

Nem lesz ez másként a hangalapú kereséssel sem. Még mindig nem tudjuk megjósolni, hogy a keresések mennyiségének mekkora részét teszik majd ki a hangalapú keresések. Jó okunk azonban, hogy ne hagyjuk figyelmen kívül a klasszikus SEO munkát. A Google Home 10 000 felhasználó által végzett értékelése során megállapították, hogy többek között az összes keresési eredmény háromnegyede magas szintű jogosultsággal rendelkező, hatósági doménekből származott. S az erre való optimalizálás pedig, végül is klasszikus SEO feladat.