Mit rejtenek a SEO kalapok? – Fehér, szürke, és fekete kalapos keresőoptimalizálási stratégiák

Senki számára sem újdonság már, hogy a keresőoptimalizálás legfontosabb célja, hogy weboldalunkkal előrébb kerülhessünk a keresési találatok között. A cél eléréséhez ugyanakkor számos eszközt használhatunk, amelyeket összefoglaló nevükön stratégiának vagy taktikának nevezhetünk.
Lássuk hát, mi van a kalapok alatt, avagy milyen előnyökkel és hátrány járnak az egyes SEO stratégiák.

Miért is viselnek a keresőoptimalizálást végzők kalapot?

Természetesen a SEO-sok semmilyen kalapot sem hordanak. Az angol “hat” kifejezés a keresőoptimalizálás során folytatott stratégiák közötti különbségeket szemlélteti. A szín meghatározza, hogy a SEO stratégia milyen szorosan ragaszkodik az adott keresőmotor szolgáltatás előírásaihoz. A gyakorlatban három szín ismeretes, a fehér, a szürke és a fekete kalapos keresőoptimalizálás, amelyet a későbbiekben részletesen is tárgyalni fogunk.

Miért is fontosak a keresőmotorok a SEO stratégiák szempontjából?

Valamikor régen maréknyi keresőmotor határozta meg a keresőoptimalizálási stratégiákat. Bizonyára sokan emlékeznek még az AltaVistára, vagy az Ask Jeevesre, amelyek alig egy évtizeddel ezelőtt kiemelkedő forgalmat bonyolítottak le a világhálón. Napjainkban azonban a Google uralja a keresőpiac túlnyomó részét, így a követendő SEO stratégiákat elsődlegesen a keresőmotorok nagyágyúja fogja meghatározni.
A Google az úgynevezett Irányelvekben (Guidelines) rögzíti, hogy a keresőoptimalizálás során milyen technológiákat használhatunk. A legnagyobb keresőmotort így úgy is felfoghatjuk, mint egy közlekedési rendőrt, aki a forgalmat szabályozza. Amennyiben betartjuk a KRESZ szabályait – vagyis a Google Irányelveket – akkor oldalunk jó helyezést érhet el a találati listán, míg tiltott SEO stratégiák alkalmazása esetén a keresőmotor oldalunk lefokozásával illetve az indexből való kitiltással fog megbüntetni bennünket.

Melyik keresőoptimalizálás a legbiztonságosabb?


kép forrás: sxc.hu

A fehér kalapos, vagy más néven White-hat SEO, mely az adott keresőmotor által megfogalmazott irányelvekhez való teljes mértékű igazodást jelenti. (A gyakorlatban a “keresőmotor” az esetek 99 százalékában a Googlet fogja jelenteni.) Ha maradunk az előbbi KRESZ példánál, akkor mindez azt jelenti, hogy autóvezetőként minden zebránál megállunk, egyetlen kilométerrel sem lépjük túl a sebességhatárt stb. Egyszóval: a White-hat SEO-val tökéletesen követjük a keresőmotor utasításait.

Milyen előnyökkel járhat az ilyen SEO stratégia?

Amennyiben betartjuk a szabályokat, akkor a különböző algoritmus-frissítések sokkal kevésbé lesznek hatással oldalunk helyzetére. Mindannyian tapasztaltuk ugyanis, hogy a néhány havi rendszerességgel megjelenő Google frissítések – mint például a Penguin vagy a Panda – alaposan át tudják rendezni a keresési találatok listáját. Ilyenkor elsősorban azok az oldalak, amelyek vétettek az Irányelvekben foglaltak ellen, kapnak büntetést, míg a szabályokat betartókat nagyobb valószínűséggel nem fogják érinteni e változások.

Ha ez így van, akkor miért nem alkalmaz mindenki White-hat SEO stratégiákat?

A szabályok betartása igen egyszerűnek hangzik, de rövidebb távon sajnos ez számít a rögösebb útnak. A keresőoptimalizálás ugyanis nem hetek alatt fog számunkra eredményt hozni, hanem sokszor hosszú hónapok kitartó munkájába kerül, hogy oldalunk előkelő helyet szerezhessen a találati listán. A képlet egyszerű: azok a cégek, akik a keresőoptimalizálás elvégzésére megbízást adnak, gyors eredményt várnak. Számos keresőoptimalizálással foglalkozó cég így nem fordít elegendő időt arra, hogy az adott weboldal linkprofilját természetes módon hozza létre, amely alapvető feltétele lenne a White-hat SEO-nak. Ha csak a linképítést nézzük, akkor a természetes módon épített hivatkozás-profil igazi ritkaságnak tekinthető. A SEO iránti türelmetlenség, a szűkös költségvetés, valamint a keresőoptimalizálás során fontos tényezők meg nem értése végül számos szereplőt a szürke kalapos (Gray-hat SEO) tervek készítéséhez fogja vezetni.

Mennyiben más a szürke kalapos SEO?


kép forrás: sxc.hu

Ahogyan a színtanban a szürke keverék színként szerepel, úgy a keresőoptimalizálásban is a fekete és a fehér közötti taktikáról beszélhetünk. Ilyenkor lényegében követjük az adott keresőmotor irányelveit, mindössze a SEO szabályait fogjuk rugalmasan értelmezni.

Például a hivatkozások építésénél felhasználhatunk egyes link terjesztési módszereket, de soha nem vásárolnánk közvetlenül a link-eladótól hivatkozásokat, amely az egyik leggyakoribb Black-hat SEO technikának számít. Lehetséges az is, hogy olyan minőségi tartalmakat írunk nagy mennyiségben, amelyekről tudjuk, hogy nem teljesen relevánsak – vagyis a témához kapcsolódóak – de soha nem használnák content spinnert, amely mesterségesen állítani elő a weboldal szövegét. A szürke kalapos SEO technikákat így elsősorban a munka eredményeinek felgyorsításához használjuk. A keresőoptimalizálás során ez egyfajta kompromisszumnak számít, amely rövidebb idő alatt hozhat sikert számunkra, ugyanakkor a büntetés kockázatát is minimalizálhatjuk vele.

Vigyázzunk azonban, mert ha nem vagyunk elég óvatosak, akkor könnyen átcsúszhatunk a fekete kalapos keresőoptimalizálás (Black-hat SEO) kategóriába!

Mit neveznek Black-hat SEO-nak?


kép forrás: sxc.hu

A fekete kalapos keresőoptimalizálás olyan agresszív marketing stratégia, amelynek alkalmazását kifejezetten tiltják a keresőmotorok. Mivel az ilyen technológiák a keresőmotorok manipulálását szolgálják, ezért – amennyiben kiderül –használatának súlyos következményei lehetnek. A Black hat SEO során alkalmazott technikák rendkívül változatosak lehetnek, így a rejtett hivatkozásoktól kezdve a más honlapok tartalmának lemásolásán át a linkspamekig számos formájával találkozhatunk a világhálón. A különböző keresőmotorok ugyanakkor eltérően vélekednek egyes tiltott keresőoptimalizálási tevékenységekről. A Google például a linkek vásárlását tekinti feketekalapos taktikának, míg a második legnagyobb keresőmotorként ismert Bing a Facebook like-ok megvásárlására fog érzékenyen reagálni.

Vannak, akik ennek ellenére mégis Black-hat SEO stratégiát folytatnak?

Igen. Bármennyire is meglepő, de még nagy és neves cégek között is találhatunk ilyen taktikát alkalmazókat, akik a gyors nyereség reményében feketekalapos keresőoptimalizálást folytatnak. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik: hihetetlenül nehéz eredményesen csinálni az ilyet. Akik ilyesmire vállalkoznak, azoknak ugyanis állandóan résen kell lenniük, nem engedhetik, hogy a keresőmotorok leleplezzék a tiltott technológiák használatát, azt pedig főleg nem, hogy emiatt össztüzet is zúdítsanak ügyfeleikre. Egy szó, mint száz: ha nem vagyunk képesek vérbeli profiként művelni a Black-hat SEO-t, akkor inkább ne csináljuk.

Ezek szerint a Black-hat SEO nem etikus keresőoptimalizálásnak számít?

Mindenekelőtt: tudnunk kell, hogy még a SEO szakemberek álláspontja is eltérő lehet egyes morális kérdésekben. Bár a Google természetesen szinonim fogalomként használja őket, vannak, akik különbséget tesznek feketekalapos és etikátlan keresőoptimalizálás között. Ha ugyanis ilyen taktikát folytatunk és tájékoztatjuk ügyfeleinket a várható kockázatokról, akkor a tiltott technológiák alkalmazása ellenére sem hágjuk át a SEO íratlan etikai szabályait. Persze a tapasztalatok azt mutatják, hogy számos cég hallgat a tiltott technológiák alkalmazásának következményeiről vagy nem megfelelő felkészültséggel alkalmaz ügyfelei oldalán Black-hat SEO-t. Őket az etikusan viselkedő szakmabeliek az “asshat SEO” (kétbalkezes, érthetetlen) jelzővel szokták illetni. Az ilyen ügynökségek a Black-hat SEO-t úgy csinálják, hogy hamis “linképítő könyvtárak, illetve blog-gyűrűk használatával sározzák be azoknak a SEO-soknak a nevét, akik tisztességes technikákkal tényleg ügyfeleink weboldalának sikerein dolgoznak.

Mit okozhat a feketekalapos keresőoptimalizálás a keresési eredmények minőségében?

Természetesen az alacsonyabb minőséggel rendelkező weboldalak rendszerint kevesebb fehér és szürke technikát használnak és hajlanak a fekete kalapos stratégiák alkalmazása felé. Amíg a nagyszerű kódolással, remek kinézettel és kiterjedt felhasználói bázissal rendelkező honlapok inkább white-hat SEO-t fognak használni. Ezek az oldalak a keresőoptimalizálás szempontjából az élet napos oldalán lesznek, hiszen kockázatok nélkül tudják rangsorolni magukat. Ne feledkezzünk meg róla ugyanakkor, hogy olyan neves honlapok is használnak Black-hat SEO stratégiákat, mint az Overstock vagy a JcPenney. Láthatjuk, hogy a JCPenney által nyújtott felhasználói élmény nem rosszabb, mint bármely fehérkalapos stratégiával elkészített oldal, és az Overstock jelenléte sem rontja a keresési találatok minőségét. Amikor ugyanis a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek minőségről beszélnek, akkor a keresőmotorok szemszögéből értelmezik a minőséget, nem pedig abból a szempontból, hogy milyen neve van az oldalnak illetve létrehozásába mennyi pénzt fektettek.

Mit jelent a negatív keresőoptimalizálás?

Sokan ilyenkor inkább “a verseny kiegyenlítéséről” szoktak beszélni, mintsem a rosszul csengő “negatív SEO” kifejezést használnák. Az ilyen technikákkal ugyanis alapvetően a versenytársak oldalát lehet – adott kulcsszavakra nézve – lefokozni. Például olyan módon, hogy gyenge minőségű hivatkozások tömegével gyengítjük meg linkhálózatukat. Mivel a negatív keresőoptimalizálást úgy is felfoghatjuk, mint egy futóversenyt, ahol a konkurencia lábát még a megmérettetés kezdete előtt kiütjük egy feszítővassal, így az ilyen eszközök alkalmazása semmiképpen sem mondható tisztességesnek. Legyünk továbbá óvatosak, hiszen néhány negatív SEO módszer rendkívül illegális, így – amennyiben ezek kiderülnek – akár a börtönben is találhatjuk magunkat.

A legnagyobb keresőmotor büntetéseit látva a Google biztosan utálja a SEO-sokat…

Ez korántsem igaz. A Google-nek hatalmas csapat ember áll rendelkezésre. Akiket arra képeznek ki, hogy meggyőződjenek róla, hogy a honlap tulajdonosok olyan weboldalakat készítenek, mint amilyet a Google látni akar. Ne feledkezzünk meg róla, hogy a Google egyik legfontosabb terméke: az információ-szolgáltatás. Ennél fogva: amennyiben ez az információ nem jó, akkor a keresőmotor számára nincsen értéke. A Google tehát jobb weboldalakat szeretne látni a világhálón, amit a professzionális SEO törekvéseknek köszönhetően meg is fog kapni azoktól, akik tisztességes és korrekt keresőoptimalizálást végeznek a világhálón.

Az eredeti cikk itt található: http://searchenginewatch.com/article/2214534/SEO-101-Meet-the-White-Hats-Gray-Hats-Black-Hats-Asshats

Cégünk a keresőoptimalizálás során kizárólag white hat technikát használ!

Minden jog fenntartva, Intec Online Kft.

Ha tetszett a cikk ossza meg, szóljon hozzá!