Mi alapján rangsorol a Google kereső? Teljes lista a Google 200 Besorolási Tényezőjéről!

Egyik legnagyobb kérdés a keresőoptimalizálás történetében az egyes weboldalak besorolása. Lényegében a Google létrejötte óta végzi az egyes oldalak indexálását. Napjainkban több, mint 200 tényező figyelembe vételével állítja össze a keresési eredmények találati listáját. Mostani cikkünkben áttekintjük a legtöbb besorolási tényezőt.

I. Domén tényezők

Domén kora: Bár a Google figyelembe veszi, de a besorolás szempontjából nem tulajdonít neki kiemelt jelentőséget. Domén lejáratának időpontja: A keresőmotor ebből tud következtetni a tartománynév legitimitására.

A domén tulajdonosa: Célszerűbb, ha a domén története során minél kevesebbszer változtatja tulajdonosát, hiszen ilyenkor hatástalanná vállnak az oldalra mutató hivatkozások.

A doménben szereplő kulcsszavak: Legjobb megoldás, ha a tartomány név elején szerepelnek, de az is segíthet a besorolás növelésében, ha az aldomén nevekben helyezzük el őket. Még mindig számít, de már nincs akkor súlya mint évekkel ezelőtt.

Whois védelem: Óvakodjunk a használatuktól, mert ez a keresőmotor szemében azt jelentheti, hogy valamit el akarunk előlük rejteni.

Országkódos domén nevek: Az adott országban segíthetnek ugyan az előbbre jutásban, ám globálisan korlátozzák a weboldal besorolását.

II. Oldal-szintű (Page-level) tényezők

Kulcsszavak helye: Legerősebb SEO jelzésnek a címtag elején szereplő kulcsszavak számítanak. Fontosak lehetnek még a H1 tagban szereplő kulcsszavak. Gyengébb relevanciával bírnak a leíró tagben, valamint a H2- és H3-tagban szereplők.

A cikk hossza: Számos SEO-s egyetért abban, hogy napjainkban az 1000-1500 szó feletti cikkek számítanak igazán jó tartalomnak.

Kulcsszó sűrűség: Amennyiben a kulcsszó a leggyakrabban használt kifejezés a szövegben, akkor releváns jelnek minősülhet, ám mértéktelen használata a keresőmotorok büntetését vonja maga után. Használjunk természetes kulcsszó sűrűséget.

Látens szemantikus indexált kulcsszavak (LSI): Segítenek a keresőmotornak a többjelentésű szavak értelmezésében (pl. Apple (alma) a cég vagy a gyümölcs stb.). Érdemes az oldal meta tagjában elhelyeznünk őket, hogy a Google felismerhesse a szinonimákat. Érdemes olyan kulcsszavakat választani, ami a keresőnek egyértelmű jelentéssel bír.

A kulcsszóra való pontos sorrend egyezés: Jobb besorolást eredményez, mintha ugyanazok a kulcsszavak más sorrendben szerepelnének. Például ha a felhasználók a „macska szőrnyírási technikák” kulcskifejezésre keresnek, akkor erre, és ne mondjuk a „technikák macska szőrnyíráshoz” szavakra végezzük az optimalizálást.

Az oldal betöltési sebessége: A Google és a Bing egyaránt alkalmazza, ám az előbbi elsősorban a Chromeon keresztüli sebességet figyeli. Itt ellenőrizhetjük a weboldalunk sebességét: http://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Megegyező tartalmak: Közismert módon negatív hatással lesz az oldal láthatóságára, ha megegyező tartalmat használunk. A „Rel=Canonical” tag megfelelő használatával azonban elkerülhetjük a keresőmotor büntetését.

Multimédiás elemek: A képek, videók, valamint más multimédiás elemek a minőségi tartalmat jelzik. A képek a fájl nevükön, az alt texten, a címen, a leíráson, valamint a feliratukon keresztül egyaránt releváns jeleket küldenek a keresőmotor részére.

A tartalom frissítése:

  • A Google Koffein nézi a tartalom frissítés utolsó időpontját és különösen az idő-érzékeny tartalmak (pl. híroldalak) esetén kedvez a gyakran frissített weboldalnak.
  • A rendszeresen frissített régebben létező oldalak jobban fognak teljesíteni, mint az újabb honlapok.
  • Egész bekezdések hozzáadása vagy eltávolítása jelentősebb frissítésnek számít, mint néhány szó sorrendjének megváltoztatása.

A tartalom minősége:

  • Alapvetően a szöveg minősége, érthetősége különbözteti meg a minőségi oldalakat a gyatra színvonalú „tartalomgyáraktól.
  • Figyeljünk oda a nyelvhelyességre és helyesírásra is, hiszen felhasználók sem szeretnek olyan oldalt olvasni, amely hemzseg az ilyen hibáktól.
  • Kifejezetten ajánlatos a tartalom első 100 szavában kulcsszavat szerepeltetnünk.
  • Magas színvonalú oldalt jelez, hogyha olyan elismert referenciákra, forrásokra hivatkoznunk, mint például egy kutatási eredmény.
  • Alacsony színvonalú oldalt jelez és büntetéssel jár, hogyha a tartalom különböző oldalakról összeollózott vagy éppen az indexált oldalról másolt.
  • Végezetül: a Google megkülönbözteti egymástól a „csupán” minőségi illetve a felhasználók számára is hasznos tartalmakat, s az utóbbit fogja jobban díjazni.

Kiegészítő tartalmak: Elősegíthetik az oldal jobb besorolását. Ilyen lehet például – a honlap témájától függően – egy valutaváltó alkalmazás, vagy egy hitel kamat kalkulátor.

Partner linkek: Túlzott használatuk mindenképpen kerülendő. Ebben az esetben ugyanis a Google algoritmus nagyobb energiát fog fektetni abba, hogy meggyőződhessen arról, hogy milyen minőségű oldalról van szó.

PageRank: Bár a közhiedelemmel ellentétben nem számít mindenható mutatónak, de tapasztalat, hogy a nagyobb PR-vel rendelkező oldalak általában előrébb végeznek a keresési találatok között.

Az oldal kódolása: A sok HTML hiba vagy a hanyag kódolás gyenge minőségű oldalt jelezhet. Egy weboldal főoldalról való elérése: A rövidebb út némileg segíthet a honlap tekintélyének növelésében.

Tekintélyes authorithy domének: Minden egyéb tényező változatlansága mellett az ilyen oldalak jobb besorolást fognak kapni.

URL hossza: Érdemes, rövidebb URL-címet választanunk, amelybe helyezzük bele lehetőség szerint a kulcsszavat vagy, és cégnevét.

Az oldal kategóriája: Célszerű releváns kategóriát választanunk. Szerepeltessük továbbá az URL kódolásban a kategória nevét is, hiszen ezzel segíthetjük a keresőmotort az oldal tematikájának meghatározásában.

Felhasználóbarát kinézet: Erről akkor beszélhetünk, hogyha a weboldal elrendezése azonnal láthatóvá teszi a fő tartalmat.

Domén parkoltatás: Csökkentik a keresők által való láthatóságot.

Belső linkek: Számuk mutatja a weboldal más oldalakhoz viszonyított fontosságát. A tekintélyes, nagy PR mutatóval rendelkező weboldalak erősebb hatással bírnak az érkező oldalra a jelentéktelenebb oldalakhoz képest.

Kifelé irányuló linkek: A túl sok ilyen hivatkozás mindenképpen árt az oldalnak. Viszont ha releváns, akkor bátran linkeljünk a tartalomból, persze csak megbízható oldalra.

III. Webhely-szintű tényezők

Kapcsolatfelvétel: Előny, hogyha a keresőmotor elegendő mennyiségű elérhetőséggel kapcsolatos információt talál. Legyen mindig látható a cég információ, elérhetőség mert ezzel a bizalmat növeljük a kereső és a látogatók számára is.

Megbízhatóság: Kiemelten fontos besorolási tényezőnek számít, melyet azzal mérnek, hogy hány hivatkozás származik megbízható webhelyekről.

Webhely szerkezet: Kifejezetten ajánlott a silós szerkezet, amely segítheti a Google-t a tartalom tematikus rendezésében.

Weboldalak száma: Habár a honlap tekintélye szempontjából nem számít fontosnak, de megkülönbözteti a gyenge minőségű oldalaktól.

Oldaltérkép: Segít a weboldalak könnyebb és alaposabb indexálásában, valamint növeli a webhely láthatóságát is.

Az oldal újraindítási ideje: Ha sok „üresjárat” telik el az oldal karbantartásától számítva vagy szerver problémák merülnek fel, akkor az árthat a besorolásunknak, sőt akár az oldal deindexálásával is járhat.

SSL tanúsítványok: A Google kiemelt figyelmet fordít a kereskedelemmel kapcsolatos webhelyek tanúsítványainak ellenőrzésére.

Az oldal szervere: Különösen földrajzilag specifikus keresések (pl. „múzeumok Prágában”) esetén fontos a szerver helye. Szolgáltatás feltételei és adatvédelmi oldalak: Szerepeltetésük megbízható webhely képét fogja mutatni a keresőmotor számára. Ha a célpiac pl. Magyarország, akkor válasszunk Magyar tárhelyszolgáltatót.

Breadcrump navigáció: Nagyban segíthet a felhasználóknak és a keresőmotoroknak is az oldalon való tájékozódásban.

YouTube videók: Az ilyen tartalommal rendelkező oldalak kedvezményes elbírálásban részesülhetnek, sőt – a Panda bevezetése óta – a forgalmuk is jelentősen növekedhet.

Visszafordulási arány (Bounce rate): Minél magasabb az értéke, annál inkább csökken a honlapon töltött idő, amely árt a besorolásnak.

Google Analytics és a Google Webmester Eszközök: Használatuk nem csak az oldal indexálásán javíthat, hanem közvetlen besorolási előnyöket is nyújthat valamint értékes statisztikai adatokat nyújtanak.

Felhasználók visszajelzései: Vannak olyan oldalak, amelyek kifejezetten ilyen véleményeket (pl. Yelp.com vagy a RipOffReport.com) tartalmaznak és fontos szerepet játszanak az algoritmusban valamint a besorolásra is hatással van.

IV. Visszamutató link (backlink) tényezők

A root domének száma: Egyik legfontosabb besorolási tényező a Google szemében a linkelt fő domének száma, melynek a PageRank mutatószáma is fontos besorolási tényezőnek számít.

A domének kora: Általában az idősebb doménekről származó backlinkek erősebbek lehetnek, mintha fiatalabb doménekről érkeznének.

Külön C-osztályú IP címekről származó linkek: Minél több "C" osztályból érkezik link annál jobb hatást ér el az oldal.

Konkurenciától származó linkek: Ugyanazon a találati listán az ilyen hivatkozások nagyobb értékkel bírnak.

A domének tekintélye: Valószínű, hogy a PR3-as honlapról származó PR2 oldal link kevesebbet ér, mint a PR8-as oldalról származó PR2-es hivatkozás.

„Nofollow” linkek: A Google ugyan általában nem követi ezeket a hivatkozásokat, ám bizonyos százalékuk jelezhetik a természetes vagy mesterséges linkprofilt.

Linksebesség: Ha kedvező, akkor lendületet adhat az oldalnak a keresési eredmények találati oldalán (SERP). A negatív link sebesség a zuhanó népszerűség jelének számít.

Horgonyszöveges backlinkek: Amíg kismértében hasznos, erős jelnek tekinthetők, addig túlzott alkalmazásuk akár a webspam jelzése is lehet. Link cím attribútum: Mindössze gyenge relevancia jelnek tekinthető.

Linkek elhelyezése: A tartalom kezdetén elhelyezve nagyobb súlyt kapnak, mintha a végére raknánk őket. Rendszerint a tartalomba ágyazott linkek erősebbnek tekinthetők, mint a láblécben vagy az oldalsávban levő hivatkozások.

Felhasználói vélemények: Nagyobb súllyal számítanak azok a hivatkozások, amelyekről a felhasználók pozitív véleménnyel vannak.

Kulcsszó a címben: A Google kifejezetten kedveli, hogyha olyan oldalra hivatkozunk, ahol a weboldalunk kulcsszava annak címében is megtalálható.

  • A sok weblappal bíró honlapról érkező hivatkozások nagyobb linkerőt adhatnak magának az oldalnak.
  • A 301-es oldalakról való hivatkozások veszíthetnek linkerejükből.
  • A rosszul megírt vagy spamszerűnek ható linket kevesebb értéket adnak, mint a jól megfogalmazott, multimédiás tartalommal is támogatott hivatkozások.

Wikipédia források: Bár az ilyen linkek nofollowak, sokan úgy gondolják, hogy az innét való linkszerzés némi megbízhatóságot és tekintélyt adhat az oldalnak.

Nem ajánlott linktípusok: spamszerűnek ható hivatkozások, fórum profilokról származó linkek.

Ajánlott linkszerző helyek: Tekintélyes weblapokról származó hivatkozások, DMOZ listázott webhelyek, Schema.org mikro formátumokat támogató oldalak

Backlinkek körüli szavak: Segíthetnek elmondani a keresőmotornak, hogy miről is szól az oldalunk.

Linkek kora: Minél idősebb hivatkozásokról van szó, annál nagyobb besorolási erővel bírnak.

Kölcsönös linkek (Reciprocal links): Túlzásba vitt cseréjüket érdemes elkerülni főleg ha az nem releváns.

A linkelt tartalom szavainak száma: Egy 1000 szavas bejegyzésről mutató hivatkozás sokkal értékesebbnek számít, mintha egy 25 szavas töredékben található link.

Sitewide linkek: A találati lista minden oldalán megtalálható hivatkozásokat a Google összevonja, és egyetlen linkként tartja számon, de nem segít a pozíció szerzésben, sőt…

A link értékét növelő további tényezők: Nagyobb részesedés a közösségi oldalakból, több különféle forrásból származó hivatkozások.

A link értékét csökkentő további tényezők: A hivatkozáson belüli azon szavak, mint „szponzorok”, „link partnerek”, illetve „szponzorált linkek”. Linkfarmokról és bloghálózatokról származó linkek.

V. Felhasználói interakciók

Átkattintási arány: Ha egy oldalra több átkattintás érkezik, akkor az adott kulcsszóra nézve lendületet kaphat a keresési eredmények találati oldalán (SERP )

Google Eszköztár: Valamennyi innét származó adat – pl. betöltési sebesség, malware stb. – minőségi jelzésként használatos.

Blokkolt oldalak: Bár a keresőmotor a saját, Chrome böngészőjénél már megszüntette ezt a funkciót, azonban a Panda még alkalmazza minőségi jelként.

Visszatérő felhasználók: Ha a felhasználók visszatérnek az adott oldalra az első látogatásuk után, akkor annak besorolása lendületet kaphat.

Chrome adatok: A Google használja a Chorme-ból származó adatokat, hogy azonosítsa az emberek miért vagy miért nem, illetve milyen gyakran tesznek látogatást adott oldalon. A nagyszámú közvetlen forgalommal bíró oldalakat magasabbra sorolják be, mint az csekély forgalommal rendelkezőket.

Chrome könyvjelzők: Birtoklása extra előnyöket nyújt az oldalnak.

Felhasználók hozzászólásai: Sok interakció a minőség jelzése lehet „Hosszú kattintás vs. rövid klikkelés”: Ha az emberek a Google keresőből való megérkezésüket követően több időt töltenek oldalunkon, akkor az az oldal minőségét jelzi.

VI. Speciális Algoritmus szabályok

A frissesség jutalma: Bizonyos keresések esetén a Google lendületet adhat az új, valamint gyakran frissített oldalaknak.

A változatosság jutalma: A Google eltérő módon súlyozza a többjelentésű kulcsszavakat.

Biztonságos keresés funkció: Ahol bekapcsolják, ott trágár kifejezésekkel illetve a felnőtt tartalmakkal bíró oldalak nem fognak megjelenni a felhasználóknak.

Google + Körök: A hozzáadott weboldalakat és szerzőiket a keresőmotor a találati lista jobb helyén mutatja meg.

DMCA panasz: Ha az oldal ellen ilyen panaszt nyújtottak be, akkor a Google leértékeli.

Google Hír: Bizonyos kulcsszavak feloldhatják a Google News Boxot ez a Google.hu keresőben csak akkor jelenik meg, ha a hírek menüre kattintunk.

Google Vince: Ezen frissítés nyomán a keresőmotor lendületet ad a nagy, elismert márkákkal kapcsolatos rövidebb kulcsszavakból álló keresésekre.

Egyéb megjelenő találatok:

  • Olykor a Google Vásárlásokkal kapcsolatos eredményeket is megjeleníti az organikus találati listán. (pl. utazási ajánlatok)
  • Néha a Google a képkeresőben használt képtalálatokkal is megtöri ezeket a listákat.
  • A találati lista feletti helyen néha a Google+ helyi találatokat találhatjuk.
  • Léteznek olyan „húsvéti tojás” (easter egg) találatok is, amelyekre a keresve (pl. Atari Breakout) a keresőmotor játszható programokkal kedveskedik a felhasználóknak.

VII. Közösségi jelzések

Facebook oldalak: Amíg a Google a lájkok számát a gyenge relevancia jelnek tekinti, addig a megosztások nagyobb befolyással bírnak. Ellenben a népszerű Facebook oldalakról származó megosztások, illetve tetszésnyilvánítások nagyobb súllyal bírnak.

Twitter profil: A régebb óta meglevő és követők ezreivel rendelkező Twitter profilokról érkező tweetek nagyobb hatással vannak a SERP-re, mint az újonnan létrehozott, alacsony hatású fiókokból származók. Az oldallal kapcsolatos kapcsolatos tweetek száma szintén befolyásolhatja besorolást.

Google+: Természetesen a keresőmotor a Google +1-eket is figyelembe veszi a besorolásnál, sőt a tekintélyes oldalakról származó tetszésnyilvánítások többet is érnek a Google szemében. Jobb besorolást fognak elérni azok a tartalmak, ahol az információk egy hitelesített online Google + szerzőhöz köthetők.

Pinterest tüskék: A Google szintén közösségi jelzésként tekint rájuk.

Honlap szintű közösségi jelzések: Növelik a webhely egészének tekintélyét és a keresőmotorok általi láthatóságot is növelik.

Egyéb közösségi jelzések: Valószínű, hogy a Google ilyen jelként használja az adott weboldal Redditen, Stumbleuponon, és Diggen keresztüli megosztásait.

VIII. Márka jelzések

Közösségi jelenlét: Bármilyen oldalról is legyen szó (Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn stb.) a sok követővel vagy tetszésnyilvánítással rendelkező oldalak népszerű márkát jeleznek.

LinkedIn oldal: Érdemes a cégnél dolgozó alkalmazottak listáját is szerepeltetnünk a LinkedIn profilon, mert márka jelzésnek számít.

Horgonyszövegek a márkanevekben: Egyszerű, de erős márka jelzésnek számítanak.

Közösségi oldalak követői: Ha egy közösségi média oldalt 10 ezer követővel és 2 bejegyzéssel valószínűleg kevésbé lesz legitim, mint egy máik 10 ezer követővel, de sok interakcióval rendelkező.

Google Hírek: Az igazán nagy márkákat mindig említik a Google Hírek oldalán, sőt néhány márkának saját Google hírfolyama van a találati listán,

RSS feliratkozók száma: Mivel a népszerű Feedburner RSS szolgáltatás a Google tulajdonában van, így a keresőmotor ezt márka jelzésként értelmezi.

Face-to-face vásárlói élmény: A Google a Helyi listán előnyben részesíti azokat az oldalakat, amelyek nem csak web áruházzal, hanem tényleges irodával vagy üzlettel is rendelkeznek.

IX. Oldalon belüli webspam tényezők

Tartalom farmok: Egyértelműen Google Panda büntetéssel jár, sőt utána az oldal kevésbé fog látszani a keresésekben.

Nem releváns linkek: Jóval érzékenyebbek lesznek a Pingvin büntetésekre azok az oldalak, amelyek ilyen hivatkozásokkal rendelkeznek.

„Rossz szomszédság”: Ezek olyan gyenge színvonalú oldalakra mutató kimenő linkek, amelyek árthatnak a keresési láthatóságnak.

A keresőmotorok manipulálását célzó átirányítás: Ha felfedezik, akkor nem csak megbüntethetik, hanem deindexálhatják is oldalunkat.

Felugró ablakok vagy zavaró hirdetések: Nem csak a felhasználók számára bosszantóak, hanem a keresőmotoroknak is alacsony színvonalú oldalt jeleznek.

Honlap „túloptimalizálása”: Ilyenek lehetnek például a túlzsúfolt kulcsszavak, header tagek sokasága, vagy a kiterjesztett kulcsszó dekorálás is, amelyek büntetéssel járhatnak.

Oldal elrendezés: Bünteti a sok hirdetéssel, de kevés tartalommal rendelkező oldalakat.

Egyéb olyan tényezők, amelyek büntetést vonhatnak maguk után: Partner linkek, hivatkozások elrejtése, automatikusan generált tartalom, meta tag spamelés stb…

X. Külső Webspam tényezők

Természetellenes linkszerzés: Holtbiztos jele lehet a hamis hivatkozásoknak, hogyha a linkek hirtelen és nem természetes módon érkeznek az oldalra. Az ilyen oldal pedig a Google Sandboxba is bekerülhet, amely korlátozza az oldal láthatóságát.

Természetellenes link figyelmeztetés: Rendszerint meg szokta előzni az adott oldal visszaesését.

Pigvin büntetés: Sokkal kevésbé fog látszani az így megbüntetett oldal a keresési találatok közt.

Gyenge linkprofil: Ilyenek azok a profilok, amelyek magas százalékban alacsony minőségű hivatkozásokkal rendelkeznek.

Illegális bloghálózat: Egyértelmű jelzése, hogyha nagy mennyiségben ugyanazon IP C osztályról származó linkeket birtoklunk.

Link eladás: Bünteti a kereső és árthat az oldal láthatóságának.

Google link "visszautasító" eszköz:(google disavow tool) Segítségével eltávolíthatjuk az oldal részére adott manuális vagy algoritmikus büntetéseket, így nem válunk a negatív SEO áldozatává. Egy sikeres felülvizsgálati kérelem pedig szintén segíthet mérsékelni a büntetést. Elérhető a webmater eszközökből.

Tetszett a cikk, hasznosnak találta? Kérem ossza meg másokkal is!

Minden jog fenntartva, www.seoz.hu

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg barátaiddal!