Vigyázz, kész, rajt! – Mire kell gondolnunk webáruházunk keresőoptimalizálásánál? 1. rész

Ma már hazánkban is egyre népszerűbbé válnak a webáruházak. A virtuális üzletek ugyanis a vásárlás sokkal gyorsabb, egyszerűbb és kényelmesebb módját jelentik a fogyasztók számára. Egy webáruház készítéséhez ugyanakkor teljesen más szemlélettel kell hozzáállnunk, mint amikor egy hagyományos honlapot szeretnénk létrehozni.

A sikeres webáruház titka: a konverzió!

Napjainkban azok a webáruházak lehetnek sikeresek, amelyek jelenlegi és leendő vásárlóikra nem puszta forgalomként, hanem emberi látogatókként tekintenek. A keresőoptimalizálás során így az értékesítés folyamatának minden részletére oda kell figyelnünk. A virtuális üzletbe látogató emberek ugyanis a vásárlás különböző szintjein fognak részt venni. Lényegében ezek lesznek az úgynevezett érintési pontok (touch point), melyek – az online üzletünkbe való érkezéstől kezdve az áruért való fizetésig – a teljes vásárlási folyamat valamennyi lépését magukban foglalják.

A felhasználók által olvasott minden egyes szó, valamint minden egyes megtekintett pixel ki fog alakítani a fejükben egy képet virtuális üzletünkről. Látogatóink pedig – akár szeretik, akár nem szeretik ezt a képet – ennek alapján fognak dönteni arról, hogy tőlünk vagy a konkurenciától fognak –e vásárolni.

Webáruházunk legfontosabb célja a minél jobb konverziós arány, azaz annak elérése, hogy az online üzletünkbe érkező felhasználók ne csak meglátogassák, hanem valamilyen cselekvést – lehetőleg vásárlást – is végezzenek oldalunkon. Mivel ennek számos összetevője létezik, ezért először is beszélnünk kell a felhasználói élmény növeléséről, amely virtuális üzletünk keresőoptimalizálásának alapjául fog szolgálni.

Mit is jelent a felhasználói élmény?

Az angol nyelven „user experience”-nek nevezett kifejezés egyszerűen minden olyan tapasztalatot jelent, amelyet webáruházunk a felhasználók számára nyújtani tud. Legyen szó vizuális, hangbeli, esztétikai, kereskedelmi vagy éppen használhatósági jellemzőkről ezek fogják jelenteni a látogatók fejében kialakított összképet.

Saját online üzletünkről épített és közvetített kép megértéséhez szükségünk lesz arra, hogy a teljes felhasználói élményt a látogatóik egyedi tapasztalatára bontsuk le, amely a már említett érintési pontokon keresztül történhet. Ilyen érintési pontok lehetnek például:

  • Milyen azonnali benyomásai vannak az oldalunkra érkező felhasználóknak?
  • Mit látnak, ha beírják a keresett termék nevét a keresőbe?
  • Mit kapnak a felhasználók az email fiókjukba, amikor regisztrálnak az oldalunkon, visszaállítják jelszavukat, feliratkoznak hírlevelünkre vagy rendelnek tőlünk?
  • Hogyan köszönjük meg a felhasználónknak, amikor valamilyen cselekvést hajtanak végre?
  • Mi történik, ha a felhasználók olyan oldalra érkeznek, ahol a termék nincsen raktáron?
  • Mi történik, ha a felhasználók érvénytelen email címmel próbálnak regisztrálni?
  • Mely információk szükségesek egy rendelés feladásához?
  • Hogyan keltsünk bizalmat a felhasználókban webáruházunkkal kapcsolatosan?
  • Hogyan közvetítsük, hogy a raktáron levő termékeket azonnal szállítani tudjuk?

Webáruházunk keresőoptimalizálásának eredményességéhez elsősorban a különböző érintési pontok fejlesztésére kell koncentrálnunk. Ha megfelelően tudjuk csoportosítani a fejlesztéssel kapcsolatos feladatokat, akkor könnyedén fel tudjuk ismerni az érintési pontoknál jelentkező buktatókat, valamit képesek leszünk megoldást is kínálni rájuk. Mindennek köszönhetően online üzletünk minőségi felhasználói élményt tud nyújtani, valamint magas konverziós aránnyal fog rendelkezni.

Kezdjük a felhasználók megismerésével!

Habár gyakran előfordul, hogy a webáruház fejlesztése során mindössze a megérzésekre alapozva próbálják javítani az adott üzlet hatékonyságát, a puszta feltételezésekre való alapozás nem fog a konverziós arány javításához – így a vásárlások számának növekedéséhez – vezetni. A fejlesztésben ugyanis elsődlegesen a honlapunkra látogatók segíthetnek, akiknek az észrevételei nyomán közvetlen visszacsatolást kaphatunk webáruházunk működéséről.

Látogatóink megkérdezésének leggyorsabb módja az online kérdőívek, amelyeket a webáruház fontos oldalain – például termékoldalak, rendelés oldala stb. – szerepeltethetünk. A felhasználók véleményének kikérése során rendszerint egy vagy legfeljebb kettő kérdést tehetünk fel, amelyek a következők lehetnek:

  • Miért döntött úgy, hogy tőlünk vásárol?
  • Miért ajánlana bennünket barátainak vagy kollégáinak?
  • Hogyan jellemezne bennünket nekik?
  • Melyek a tőlünk való vásárlás utáni tapasztalatai?
  • Mitől vásárolna gyakrabban üzletünkben?

Amennyiben hosszabb – 4 vagy 5 kérdésből álló – felméréseket szeretnénk elvégezni, akkor a felhasználók e-mail címére küldhetünk kérdőíveket. A válaszadást különböző nyeremények kisorsolásával ösztönözhetjük.

Még pontosabb képet kaphatunk a vásárlói szokásokról, amennyiben közvetlenül tudunk a vevőkkel kommunikálni. Az online chatelés engedélyezésével nem csupán intelligens képet nyújthatunk boltunkról, hanem sokkal jobban azonosíthatjuk, hogy a felhasználók milyen problémákkal szembesülnek a vásárlás során. Az egyes észrevételeket pedig a felhasználói élmény és használhatóság jövőbeni fejlesztésére egyaránt felhasználhatjuk.

Végezzünk keresőoptimalizálást virtuális üzletünk honlapján!

Kétségtelen, hogy virtuális üzletünk zászlóshajóit a legmagasabb eladást produkáló termékek fogják jelenteni. A honlapunkon szereplő bannereken, illetve az ajánlott termékek sorában ezért elsődlegesen ezeket az árukat kell megmutatnunk vásárlóinknak. (Az egyes termékek és kategóriák szereplésének megállapításához a Google Analytics programját, illetve a különböző rendszergazda jelentéseket használhatjuk.)

Virtuális üzletünk legkelendőbb áruiról készítsünk videókat is. Ezek szólhatnak az egyes termékek létrejöttéről, illetve használat közben is megmutathatják az árukat. A professzionálisan elkészített videók komoly hitelességet adhatnak webáruházuknak, amelynek következtében látogatóink is szívesebben fognak tőlünk vásárolni.

Már a tervezés szakaszában érdemes arra gondolnunk, hogy virtuális üzletünkből hogyan is fognak a vásárlók rendelni. Tartsuk szem előtt, hogy a felhasználóknak az összes lehetséges rendelési módot – telefon, fax, internet stb. – megmutassuk. Vannak ugyanis olyan vásárlók, akik egy bizonyos módon szeretnének rendelni tőlünk. A konverziós ráta növelésének érdekében így érdemes világosan felvázolnunk lehetőségeiket.

Következzék a honlap navigáció optimalizálása…

garancia

Tetszik vagy sem, de a látogatók többsége oldalunkra való érkezése után sietni fog! Ha a felhasználóknak bonyolult és átláthatatlan honlap navigáción kell keresztül verekedniük magukat, akkor a sikertelen keresés miatt legközelebb el fogják utasítani a keresési funkció – így honlapunk – használatát is.

A navigációs menü célja – amely magában foglalja a felső-, az oldal- valamint a footer menüt – hogy a legtöbb, illetve a leggyakrabban keresett tartalmakhoz könnyed és gyors hozzáférést nyújtson a sietős látogatóknak. A jó honlap navigáció a következő elemekből állhat:

  • Kerüljük a nem egyértelmű honlap- illetve kategória szerkezetet!
  • Mutassuk meg intelligens módon a felhasználók számára fontos információkra mutató linkeket.
  • Alapszabályként annyi termékkategóriát alkalmazzunk, amennyi megfelel a webáruházunkban található készlet nagyságának.
  • Rendezzük népszerűségük (vagy ábécé sorrend alapján) az egyes termék kategóriákat, hogy a látogatóink könnyebben el tudjanak igazodni rajtuk. A honlap navigációnál így azok a termékek fognak legfelülre kerülni, amelyekre a legtöbben kattintanak, és a legkevésbé látogatott hivatkozás fog a navigáció alján szerepelni.
  • Vizsgáljuk meg a Google Analytics segítségével, hogy a honlapunkat látogatók milyen kategóriákra is kerestek, illetve mely szavakat és kifejezéseket írtak be a keresőmezőbe. (Az egyes keresési kifejezéseket Google Analytics > Fiók > Standard Jelentés > Tartalom > Oldal Keresése > Keresési kifejezések úton érhetjük el ).
  • Ügyeljünk az úgynevezett Egyedi Értékesítési Pontokra (USP) is. Ne használjunk olyan elkoptatott tartalmakat, mint „Legjobb ajánlat”, „Árgarancia” helyettük olyan konkrét információkat közöljünk, mint „Ingyenes szállítás 5000 forint megrendelés felett” vagy „60 napos visszafizetési határidő”.
  • Figyeljünk a business-tag sorok megfelelő kialakítására is, amelyek az üzletünk logója alatt közvetlenül elhelyezkedő szövegeket jelentik. A jó business-tagek ötletes kialakításúak, összegzik az üzletünk által kínált tapasztalatokat, valamint az honlapunk megfelelő részén elhelyezkedve azonnali kapcsolatot tesznek lehetővé.
ingyenes kiszállítás

A felhasználói preferenciákra, valamint a termékek népszerűségére alapozott navigációs menünek köszönhetően a hagyományos kategorizálású honlapokhoz képest így sokkal jobb eredményeket, vagyis konverziós arányt érhetünk el.

Tegyük használhatóvá az egyes termékek kereshetőségét!

Minden webáruházból történő vásárlási folyamat első lépése a termék megkeresése. Legtöbb esetben látogatóink a termék nevét a keresési mezőbe beírva próbálkoznak az adott áru felkutatásával. Egy pontatlan vagy diszfunkcionális termékkereső súlyosan árthat webáruházunknak – különösen, ha készletünk meghaladja a látogatók által manuálisan átböngészhető nagyságot.

Még a tökéletesen működő termékkeresők esetén is előfordulhat azonban, hogy csekély mértékű kihasználtsággal rendelkeznek. A termékkereső használatát a Google Analytics alkalmazással Tartalom > Oldalkeresés > Használat menüpontokra kattintva ellenőrizhetjük.

A termékkeresést használó látogatók konverziós rátája ugyanis magasabb lesz az adott áru felkutatásával manuálisan próbálkozó felhasználóknál.

A keresőoptimalizálás során könnyen használható, gyors, hatékony, és felhasználóbarát keresési funkciókat kell létrehoznunk, amelynek jegyében a következőket kell szem előtt tartanunk:

  • Fordítsunk nagy gondot arra, hogy az elhelyezés, valamint az esztétikai megjelenés szempontjából egyaránt kiemeljük a keresőboxot!
  • A keresési funkcióknak világos útmutatásokat nyújtania, hogy mit és hogyan kereshetnek a felhasználók.
  • Alkalmazzunk intelligens keresést, amely felismeri az egy és többes szám közötti különbséget, kiszűri az elütéseket stb.
  • Segítsük felhasználóinkat a releváns kulcsszavak keresésében! Építsünk be olyan – a Google keresőhöz hasonló – funkciót, amely a keresőszó beírása közben automatikusan javaslatokat tesz egy-egy létező termék vagy kategória nevére.
  • Tegyük lehetővé a termék kategóriákon belüli keresést!
  • Hatalmas készletnagyság esetén igénybe vehetjük külső keresőmotorok segítségét is.
  • Rögzítsük a felhasználók által már keresett kulcsszavakat, hogy újbóli keresésnél, illetve az esetleges elütéseknél ne kelljen a memóriájukra hagyatkozniuk!
  • Ne feledkezzünk meg az egyes keresési funkciók teszteléséről sem!

Végezzük el a termékoldalak keresőoptimalizálását!

Amíg a hagyományos üzleteknél a vásárlóknak lehetőségük van fizikai valójában is megtekinteni a terméket, a webáruházaknál pusztán a leírásokra, fotókra, valamint videókra hagyatkozhatnak. Ma már azonban az emberek többé nem csak böngészni szeretnének a weboldalunkon, hanem tapasztalatot, illetve minőségi élményekkel szeretnének gazdagodni.

Ha lenyűgöző termékoldalt szeretnénk, akkor a következőket érdemes szem előtt tartanunk:

  • Fordítsuk kiemelt figyelmet arra, hogy termék leírási oldalakon szereplő fotók igazán jó minőségűek legyenek, amelyeket a lehető legtöbb szögből mutassunk meg vásárlóinknak.
  • Kerüljük a giccses raktári felvételek használatát!
  • Gondoljunk a termékekről történő videók készítésére is!
  • Ne feledkezzünk meg a keresőoptimalizálás során arról sem, hogy a webáruházunkban található termékekről pontos, érdekes, releváns és egyedi leírást adjunk!
  • Használjunk listajelek segítségével kiemelt tartalmakat, hogy könnyebben rámutassunk az egyes információkra
  • Szerepeltessük a termék legfontosabb funkcióit a bekezdések és a listajelek elején!
  • Ne próbáljuk meg zaklatni, illetve mindenáron meggyőzni vásárlóinkat a termék agresszív reklámozásával. A felhasználók ugyanis tudni fogják, hogyha állításaink nem a valóságot tükrözik.
  • Ajánljunk kétféle termék leírást – egy összefoglalót és egy részleteset. Amíg az összefoglalást a sietős látogatóink fogják elolvasni, a több időt oldalunkon töltő felhasználók, a részletes termékleírás elolvasásával biztosabb vásárlási döntést hozhatnak.
  • Szembetűnően szerepeltessük a termék árát! Használjunk nagyméretű betűtípust, félkövér formázással, illetve eltérő színekkel. Minden egyéb tételt – szállítási, kezelési költség, illetve adót – is tüntessük fel a termékoldalon, hogy a felhasználók még a fizetési oldalra való érkezés előtt értesülhessenek róla.
  • Tegyük lehetővé látogatóinknak, hogy a különböző kalkulátorok segítségével kiszámíthassák, hogy az általuk kívánt mennyiségű, minőségű vagy éppen méretű áru személyre szabottan mennyibe fog nekik kerülni.
  • Már a termék oldalon világosan tudassuk vásárlóinkkal, hogy az adott áru megérkezése mikorra is várható. Hagyjuk, hogy a felhasználók maguk választhassák ki a szállítási határidőt, valamint megjegyzést is fűzhessenek rendelésükhöz.
  • Amennyiben a termék „nincsen raktáron” akkor a készlet újrafeltöltése esetén a – felhasználó kérésére – automatikus email formájában küldjünk értesítést.
  • Tegyük elérhetővé, illetve hivatkozunk a termékoldalon az adatvédelemmel, szállítással, visszavétellel illetve a gyakran ismétlődő kérdésekkel (GYIK) kapcsolatos oldalakra is.

Az eladási folyamat részeként mindenképpen bátorítsuk látogatóinkat, hogy a termékeinkről véleményt mondjanak. A Google Panda és a Penguin frissítése után ugyanis a webáruház tulajdonosok számára létfontosságúvá vált, hogy mindenkor naprakész tartalommal frissítsék oldalukat. Amennyiben erre nincsen lehetőségünk, akkor a vásárlói visszajelzéseket tudjuk a termékoldal friss tartalmaként használni. Az automatikus válasz e-mailekkel, feltűnő „call-to-action” gombokkal elérhetjük, hogy vevőink további segítséget adjanak az értékesítés kiterjesztésében. Küldhetünk linket is e-mailben, hogy vásárlóink meg tudják osztani a termék használatával kapcsolatos tapasztalataikat.

A pozitív vásárlói visszajelzéseknek köszönhetően így más látogatóknak is érdemesebb lesz az üzletben vásárolniuk, amely webáruházunk konverziós rátájára is közvetlen hatással fog bírni.

Folytatjuk hamarosan: Mit kell tudnunk a fizetési, szállítási, és az érintési pontok keresőoptimalizálásáról?

Minden jog fenntartva, www.keresooptimalizalas.org

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg barátaiddal!