Vigyázz, kész, rajt! – Mire kell gondolnunk webáruházunk keresőoptimalizálásánál? 2. rész

Ahogyan a keresőoptimalizálásnál, úgy virtuális üzletünk sikerességéhez is a felhasználók fejével kell gondolkodnunk. Míg az előző hónapban a keresőoptimalizálás során is gyakran előforduló kérdéseket vizsgáltuk a webáruház vonatkozásában, most kifejezetten olyan optimalizálási tanácsokat adunk, amelyek virtuális üzletünkből való vásárlás nyomán előkerülhetnek. Bár elsőre egyes dolgok apróságnak tűnhetnek, ám a virtuális üzletünkbe érkező felhasználók vásárlását. „sok kicsi sokra megy” alapon tehetjük kényelmesebbé és biztonságosabbá.

Végezzünk optimalizálást a „Pénztár” oldalon!

Kétségtelen, hogy a fizetés a webáruházból való vásárlás azon lépése, amikor a felhasználók a leginkább kiszolgáltatottnak, és sérülékenynek érezhetik magukat. Valamennyi ezzel kapcsolatos aggodalmuk és kifogásuk eloszlatása érdekében tehát professzionális és megbízható webáruház képét kell mutatnunk számukra.


Alapvetően a jó Pénztár oldalaknak a következő jellemzőket kell tükröznie:

  • Biztonság – Tudassuk felhasználóinkkal, hogy weboldalunk biztonságos, és az általuk megadott személyes adataik soha, semmilyen körülmények között sem lesznek publikusak!
  • Átláthatóság – Legyen oldalunk könnyen áttekinthető, valamint pontosan tartalmazza a szállítással, és az adóval kapcsolatos információkat!
  • Informáltság – Világosan mutassuk meg az összes lehetséges fizetési módot, amellyel a vásárlók kiegyenlíthetik a rendelt termékek ellenértékét (pl. (PayPal, Bankkártya, Google Pénztár stb.)! A jobb informálás érdekében pedig kifejezetten a fizetéssel kapcsolatos Gyakran Ismétlődő Kérdések (GYIK) oldalt is létrehozhatunk.

Bár a keresőoptimalizálással, és a webáruházak fejlesztésével foglalkozván azt gondolhatjuk, hogy a felhasználók szeretnek időt tölteni virtuális üzletünkben, a legtöbben valójában sietni fognak a vásárlás befejezésével. Bármely tényező tehát, amely az adott ügylet zökkenőmentes végrehajtásában hátráltatja őket, a virtuális kosaruk elhagyásához fog vezetni.

A fizetési folyamat felépítése a különböző „Pénztár” oldalak létrehozásával és optimalizálásával történik. Leggyakoribb módszer, hogy a fizetési folyamat lépéseit kronológiai sorrendben mutatják be:

1. lépés: Regisztráció
2. Lépés: Szállítási információk
3. Lépés Számlázási információk
4. Lépés: A fizetési mód kiválasztása
5. Lépés: Fizetés

Bár a legtöbb webáruházban a felhasználók kattintással mehetnek tovább a következő lépésre, ám kevés helyen van arra is lehetőségük, hogy az előző lépésre való klikkeléssel visszamehessenek kiválasztott terméket vagy a bevitt információkat ellenőrizni. Elsőként engedjük meg a felhasználóknak, hogy a fizetési folyamat lépéseire való kattintásoknál mindkét irányban manőverezhessenek.

A „Pénztár” oldalak egyik kritikus pontja a rendeléshez valamint a szállításhoz szükséges adatok megadása. Tény, hogy az ehhez szükséges elektronikus űrlapokat senki sem szereti kitölteni. Tegyük hát minél egyszerűbbé és rövidebbé látogatóink számára e kellemetlen procedúrát!

Az egyes adatok kényelmesebb beviteléhez engedélyezzük, hogy a belépés és a vásárlás során látogatóink saját Facebook login nevüket és jelszavukat használhassák. Persze, azok számára is alkalmazhatunk könnyítéseket, akik saját maguk töltenék ki a fizetéshez és a szállításhoz szükséges elektronikus nyomtatványt:

  • Hozzunk létre intelligens alapértelmezésű űrlapot. Ahol lehetséges, ott adjunk meg előre választható opciókat (például a szállítási lehetőségeknél) a felhasználók számára. Használjunk lehetőség szerint előre kitöltött (pre-fill) mezőket (pl. az irányítószám és a város, megye, ország vonatkozásában)
  • Nyilvánvalóan jelöljük meg, hogy látogatóinknak az egyes mezőket kötelezően vagy szabadon választhatóan (pl. telefonszám) kell kitöltenünk.
  • Semmiképpen se kényszerítsük látogatóinkat arra, hogy kétszer ugyanazt az információt adják meg!
  • Alakítsuk a mezőt a várhatóan begépelt információ hosszúságához, hogy megkönnyítsük a kitöltést! (pl. bankszámlaszámnál)
  • Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az egyes mezőkbe kitöltendő adatokra példákat mutassunk!
  • Végül, ajánljunk állandó vásárlási kosarat! Ha ugyanis látogatóink valamilyen okból nem fejezték volna be a vásárlásukat, akkor így később is megtalálhatják, hogy korábban milyen termékeket válogattak össze maguknak.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a felhasználók hibázhatnak az űrlap kitöltése során. Amennyiben nem megfelelő adatokat visznek be a rendszerbe, akkor úgynevezett érvényesítési hiba keletkezik. Mivel a rendszer addig nem engedi őket tovább, amíg nem javítják a hibákat, ezért célszerű ezeket közel a bemeneti mezőkhöz megjelenítenünk. Semmiképpen se töröljük emiatt az űrlap tartalmát, hiszen nincs is annál bosszantóbb, amikor egy félregépelt telefonszám miatt az egész nyomtatvány kitöltését újra kell kezdeniük.

A Pénztár oldal kialakításánál még a szokásosnál is jobban kell ügyelnünk a különböző gombok (button) megfelelő elhelyezésére, megjelenítésére, valamint szövegezésére. Látogatóink ugyanis ezekkel a honlap elemekkel fogják végrehajtani a – konverziós arány szempontjából is igen fontos – cselekvéseket.

Mivel minden oldal rendelkezik úgynevezett elsődleges gombbal (primary button), ezért győződjünk meg róla, hogy az olyan gombok, mint a „Vásárlás”, a „Következő lépés”, vagy éppen a „Vásárlás folytatása” vizuálisan is dominánsak legyenek az adott Pénztár oldalon. Kerüljük ugyanakkor a felesleges gombok elhelyezését (pl. adatok frissítése) hiszen ezzel csak szükségtelenül bonyolítanánk látogatóink életét, akik közül néhányan különben sem egyszerűen igazodnak el a virtuális vásárlás során.

Fordítsunk figyelmet az érintési pontok optimalizálására….

Leendő vásárlóinkkal való legelső kapcsolatfelvétel e-mailben fog történni, melyeket automatikus üzenet formájában fogunk elküldeni. Alapvetően ilyen e-mailek lehetnek, a regisztrációt megerősítő, a rendelést visszaigazoló, a jelszó visszaállításáról szóló, valamint a különböző köszönetnyilvánítást kifejező e-mailek.

Bár ezen üzenetek formátuma (betűtípus, szín stb.) üzletről üzletre változhat, ám érdemes olyan szöveget írnunk a válasz e-maileknek, amelyek egyszerre tükrözik üzletünk hitelességét, valamint biztosítják vásárlóinkat arról, hogy megbízhatnak rendelésük gyors teljesítésében.

Engedélyezzük a „Rendelés szállítva” e-mailt is, amelyet a termék raktárból való kiszállításakor küldhetünk. Tapasztalat ugyanis, hogy a felhasználók a kiválasztott áru megrendelésétől kezdve a szállítás teljesítéséig lesznek leginkább fogékonyak az általunk küldött üzenetekre. A megnövekedett érdeklődés kihasználva pedig újabb ajánlatokat mutathatunk nekik vagy megkérhetjük őket, hogy kövessék nyomon tevékenységünket a különböző közösségi oldalakon. Hasonló a helyzet a köszönetnyilvánító e-mailekkel is, amelyeket például az oldalunkon való regisztrálás, a hírlevelünkre való feliratkozás, illetve webáruházunkból való vásárlás esetén küldhetünk.

Habár a megfelelő meta tagok írása elsődlegesen keresőoptimalizáláshoz tartozik, ám a webáruházak esetében sem szabad elhanyagolnunk ezeket. Különösen akkor figyeljük erre, hogyha adott kulcsszóra átlagos jó pozícióval bír – vagyis az első 10 találat között található – ám gyenge átkattintási aránnyal rendelkezik. Az egyes kulcsszavak konverziós rátáját a Google Webmester Eszközök (Forgalom → Keresési Lekérdezések) segítségével ellenőrizhetjük. Érdemes továbbá engedélyeznünk a Facebook Open Graphot, amelynek segítségével könnyedén nyomon követhetjük, hogyan is jelenik meg virtuális üzletünk weboldala, amikor megosztjuk azt a legnagyobb közösségi oldalon.

Számos olyan eset létezik, amikor a felhasználó váratlan dolgot művel üzletünkben, és ezek különböző hibaüzeneteket válthatnak ki. Látogatóink ugyanakkor számos alkalommal találkozhatnak ilyen hibaüzenetekkel, ami alkalmat jelenthet számunkra, hogy jó benyomást tehessünk rájuk. Fordítsuk hát a magunk javára ezeket az érintési pontokat, amelyet a következő technikák alkalmazásával érhetünk el:

  • Barátságos hibaüzeneti oldalak létrehozása
  • Keresőbox megjelenítése
  • Vásárló támogatási információk megjelenítése
  • Webáruházunk legfontosabb oldalaira mutató közvetlen linkek szerepeltetése

Kiemelten fontosnak tekinthetők az úgynevezett bizalom pontok optimalizálása, amely technikák segítségével elhitethetjük a felhasználókkal, hogy biztonságosan és komfortosan vásárolhatnak webáruházunkból. Ilyen lehet például a többféle fizetési lehetőség ajánlása (Visa, Mastercard, PayPal, Amazon, Google Checkout stb.) vagy éppen a közösségi médiában való lájkolók számának megmutatása. Segíthet az is, hogyha oldalunkat Google Megbízható üzletként (Google Trusted Stores) tudjuk regisztrálni. Ezzel ugyanis az Adwords, valamint a Google CSE (Custom Search Engine) támogatását egyaránt elnyerhetjük.

Google Trusted Stores

….és figyeljünk az információs érintési pontokra is!

Habár az információs érintési pontok nem számítanak olyan fontosnak, mint az általunk küldött e-mailek, ám lényegesek lehetnek vásárlási döntés meghozatala szempontjából. Ezekkel a technikákkal ugyanis emberközeli képet mutathatunk webáruházunkról, amelynek köszönhetően az ügyfelek sokkal szívesebben fognak tőlünk vásárolni.

  • Mutassunk közeli felvételes videókat az általunk kínált árukról, valamint gondoskodjunk róla, hogy látogatóink minél több információval felvértezve hozhassák meg döntésüket (pl. a céges blog oldalon szereplő cikkek, vagy külön vásárlási útmutató írásával, illetve professzionális videók létrehozásával)
  • Készítsünk lenyűgöző „Cégünkről/Rólunk” oldalt, melyet üzletünk teljes történetének bemutatásával, hiteles hangnemben, valamint munkatársaink kiemelésével írhatunk meg.
  • Kínáljunk minél több és előnyösebb lehetőséget vásárlóink számára, hogy kapcsolatba léphessenek velünk (pl. díjmentes telefonszám, élő chat, e-mail, postai cím stb.)
  • Ne felejtsük el alapos használhatósági tesztnek sem alá vetnünk oldalunkat, hogy meggyőződhessünk róla, az általunk kialakított webáruház valóban kielégítik a vásárlók igényeit.

Végezzük el a betöltési sebesség optimalizálását!

Nem túl meglepő megállapítás, hogy az emberek a kényelem miatt használják a világhálót. Mégis, sok webáruház tulajdonosa elköveti azt a hibát, hogy a keresőoptimalizálás hiánya miatt a vártnál több időt vesz igénybe az oldal betöltése a böngészőkön. Ezzel azonban elvesszük látogatóinktól a gyorsabb vásárlás előnyét. A kényelmetlen és idegesítő ügyintézés miatt így egyre többen fogják vásárlás nélkül elhagyni weboldalunkat.


A Google számos nagyszerű trükköt ajánl, hogyan is gyorsítjuk meg oldalunk betöltését:

  • Szüntessük meg a böngésző gyorsítótárában a szükséges erőforrásokhoz való http kéréseket!
  • Halasszuk el a felesleges JavaScript elemzéseket!
  • Optimalizáljuk a képek nagyságát, s amennyiben szükséges, kínáljunk a fotókat két különböző letölthető méretben.
  • A CSS elemek használatával a lehető legkevesebb fájlba integráljuk a képeket.
  • Minimalizáljuk az átirányításokat, valamint az egyes sütiket (cookies) és a http-kérés fejléceket csökkentsük a lehető legkisebb méretűre.
  • Használjuk a Minify JavaScript szűrőt, hogy az egyes kódsorokból eltávolíthassuk a felesleges bájtokat (pl. a nem látható whitespace karaktereket, illetve a kommenteket)
  • Tömörítsük a weboldalunkon található adatokat, amelyhez a gzip vagy deflate alkalmazásokat használhatjuk.

Ne feledkezzünk meg a „Szállítás és visszavétel” optimalizálásáról sem!

A kedvező szállítási és visszavételi feltételek csaknem olyan fontosak lehetnek látogatóink számára, minthogy biztonságosan tudjanak fizetni az általuk kiválasztott termékekért. A termék szállításának kezelése pedig webáruházunk konverziós rátája szempontjából is kulcsfontosságú szereppel fog bírni.

Habár a webáruházunk által alkalmazott szállítás árazását elsődlegesen cégünk lehetőségei, valamint a költségvonzatok fogják meghatározni, ám érdemes elgondolkodnunk az ingyen történő – vagy átalánydíjas – szállítás bevezetésén. Vásárlóink többsége ugyanis jobb ajánlatnak fogja tartani, ha megspóroljuk nekik a 499 forintos szállítási költséget, minthogyha valamely termékünkre 1000 forintos engedményt adnánk

Ha mégis a fizetős szállítás mellett döntenénk, akkor alapvető szempont, hogy az ezzel kapcsolatos összes költséget mindenütt – már a termékoldalakon is – feltüntessük. A webáruházaknál sokszor előfordul, hogy úgynevezett küszöbértékes árazást alkalmaznak, vagyis csak egy bizonyos értékhatár (pl. 10000 forint) felett vállalják a termék ingyenes kézbesítését. Ilyenkor gyakori hiba a – küszöb érték nélkül feltüntetett – ingyen szállítást reklámozása, amelyet a váratlan költségek felmerülése szokott követni. Következmény: a fizetési folyamat közben kiderülő kellemetlen meglepetés miatt a felhasználó csalódni fog az adott virtuális üzletben, amely a vásárlói kosár mielőbbi elhagyásában fog megmutatkozni.

Gondoljunk a vásárlóbarát visszavételi politika kialakítására is. Ügyfeleinknek ugyanis érthető módon számos aggodalmuk lehet, a termék minőségével, jellegével stb. kapcsolatosan. Az ilyen vásárlói forgatókönyvek valamint a kétségek ellensúlyozása végett ajánljunk világos és vonzó visszavételi politikát, hogy az emberek biztonságban érezhessék magukat, amikor üzletünkből vásárolnak.

Szerezzük vissza az elpártolt vásárlókat!

Számos okból előfordulhat, hogy a látogatók megszakítják a vásárlást, vagy éppen otthagyják üzletünket. Létezik azonban néhány alkalmazás, amelynek segítségével visszacsábíthatjuk őket. Ilyen lehet például az Ad-Roll vagy az Adwords Re-marketing használata. Amíg az előbbi eszközzel az – általuk megtekintett termékek alapján – szegmentálhatjuk potenciális vásárlóinkat, addig az utóbbi alkalmazás segítségével bannereket, valamint személyre szabott hirdetéseket mutathatunk meg az üzletünket elhagyó felhasználók számára

Nem árt, ha időnként az e-mail feliratkozási listát is „megtisztítjuk” azoktól a vásárlóktól, akik már hosszú ideje nem érdeklődnek webáruházunk tevékenysége, illetve termékei iránt. Természetesen, ne azonnal töröljük őket a regisztrált tagjaink közül, hanem előbb jó ajánlatokkal próbáljuk őket rávenni, hogy valamilyen cselekvést hajtsanak végre oldalunkon. Például az úgynevezett visszatérő vásárlók számára nyújtott cashbackek alkalmazása igen erős adu lehet a kezünkben. A különböző ajándék kártyák, valamint a kedvezményes vársárlásra jogosító utalványok így nem csak visszatérő vevők számát fogják növelni, hanem az újabb megrendelések miatt javuló konverziós aránnyal is számolhatunk.

Forrás: http://www.seomoz.org/blog/holygrail-of-ecommerce-conversion-optimization-91-points-checklist

Vigyázz, kész, rajt! – Mire kell gondolnunk webáruházunk keresőoptimalizálásánál? 1. rész

Minden jog fenntartva, www.keresooptimalizalas.org

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg barátaiddal!

About the Author: