Google pagespeed

A változások a küszöbön vannak….

Jelentős változást tervez a Google a mobil rangsorolási algoritmusában. Az oldalak betöltési sebessége 2018 júliusától kezdve hivatalosan is rangsorolási tényezővé válik a mobileszközök terén is. Igaz, hogy a Google szerint a változtatások csak az oldalak kis százalékát érintik. A legnagyobb keresőmotoron keresztül végrehajtott napi 3,5 milliárd lekérdezés azonban olyan hatalmas mennyiség, hogy annak a kis százaléka is tetemes mennyiségű weboldal fog jelenteni.

Hogyan készítsük fel weboldalunkat?

Persze, az asztali gépeken a Google már 2010-től használja ezt a mutatószámot. Magunk is tapasztalhattuk, hogy a gyors webhely mindig jó pontot jelentett a keresőmotoroknál. A világ azonban változik, s úgy tűnik, hogy az asztali gépeket egyre inkább a mobileszközök szorítják ki. Nem csoda, hogyha a Google algoritmusában a mobileszközök terén is helyet kapott az oldalak betöltési sebessége. A keresőmotor már korábban is hangsúlyozta ezek fontosságát, sőt az olyan kezdeményezésekkel, mint a Gyorsított Mobil Oldalak, vagy a Progresszív Webapplikációk célzottan is próbálta a webtulajdonosokat rávenni a betöltési sebesség növelésére.

Igaz, hogy a „Sebesség növelő” frissítés bejelentése nyomán, egyelőre nem sok új információval rendelkezünk, hogyan is javíthatnánk a webhelyünket a jobb rangsorolás érdekében. Nézzük azonban, hogy mi az, amit már eddig is tudhatunk:

  • A Google frissítés elsősorban a “leglassúbb felhasználói élményt” nyújtó weboldalakat érinti. Még ha a keresőmotor eddig nem is adott, olyan viszonyítási alapot, melynek segítségével megítélhetnénk, hogy webhelyünk ebbe a kategóriába esik-e
  • Függetlenül a weboldal felépítésének technológiájától a Google frissítés valamennyi webhelyre vonatkozni fog, így a mobilbarát módon létrehozott AMP (Accelerated Mobil Pages) weboldalakra is.
  • Ha az oldal releváns tartalommal bír, akkor ez még mindig domináns szempont lesz a gyors betöltéssel szemben. A Google szerint „a keresési lekérdezési szándék még mindig nagyon erős jelzésnek számít, ezért a nagy mennyiségű releváns tartalmat magában foglaló oldal továbbra is rangsorolható.”
  • A Google az oldal betöltési sebessége mellett a felhasználói élmény egészét figyeli. Jó rangsorolást szerezhetnek azok a webhelyek, ahol – a mobileszközökön keresztül is – egyszerű és letisztult a navigáció, nem terhelik a felhasználót felesleges felugró ablakokkal, illetve hirdetésekkel. Továbbá az oldal betöltésével egyidejűleg nem indul el automatikusan videó is, amely a tapasztalatok szerint nem csak lassítja az oldal betöltését, hanem bosszantja is a felhasználókat.

Kétségtelen, hogy jelenleg nem létezik olyan eszköz, amely megmondja a webmestereknek, hogy webhelyüket befolyásolja-e majd a frissítés. A Google ugyanakkor javasolja a Chrome User Experience Report, a Lighthouse, illetve a PageSpeed Insights használatát a weboldal teljesítmények értékelése érdekében.