Metamorfózis a találati oldalon – Vége a jobb oldalsávban található hirdetéseknek!

Megszokhattuk már, hogy a Google időről-időre olyan változásokat hajt végre, amely miatt kisebb vagy nagyobb mértékig át kell alakítanunk a keresőoptimalizálási stratégiánkat. Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a keresőmotor főként a keresési algoritmusba szeret „belenyúlni”. Rendszerint mindezt a feketekalapos keresőoptimalizálás, azaz az illegális SEO visszaszorításával indokolja.

Általában az ilyen változtatások (pl. Google Pingvin) teljesen át szokták alakítani a különböző honlapok – stabilnak egyébként sem mondható – rangsorát, valamint a nem legitim technikát folytató weboldalakat is a feledés homályába taszítják.

Most azonban egy kisebb, ám annál fontosabb változás küszöbén állunk. Ezúttal a Google a keresési eredmények találati oldalát szemelte ki, annak is a jobb oldalát.

Már megfigyelhettük az elmúlt hetekben a Google felhasználói felület tesztelését, melynek során jobb oldalsávban található hirdetéseket teljes egészében eltávolították. Az új intézkedéssel főleg az oldal közepén található hirdetések, kisebb mértékig pedig az oldal alján levő reklámok nyertek, hiszen így a továbbiakban a felhasználók nagyobb figyelmet fognak ezekre fordítani.

Mi lehet az indoka a módosításoknak?

A korábbi adatok a függőleges jobb oldalsávon keresztül igen gyenge átkattintási arányt mutattak. A különböző kutatások már többször bizonyították, hogy a felhasználók túlnyomórészt az oldal tetején található információkat látják, illetve arra reagálnak, miközben a jobb oldali részt figyelmen kívül hagyják.

A jövőben tehát a keresési eredmények oldalán csak a találatok feletti 4, illetve az oldal alján levő hirdetések maradnak meg, melynek köszönhetően felhasználóként egy egyszerűbb, áttekinthetőbb találati oldalt kapunk.

Sőt, a találatok feletti 4 db hirdetést is csak abban az esetben fogjuk látni, amennyiben az adott kulcsszóra erős a verseny. Kivételt képeznek a termék információval kapcsolatos hirdetések, valamint a Google Tudáspanellel (Knowledge Graph) kapcsolatos információk. Itt továbbra is megmarad a találati oldal eddig megszokott szerkezete.

Mi következik mindebből?

Először is, a jövőben biztosan élesebb versenyre számíthatunk a kattintás-alapú hirdetés helyeinek megszerzéséért. A közgazdaság alaptétele, miszerint a kisebb kínálat magasabb árakhoz vezet, így bizonnyal itt is érvényesülni fog. Mivel a jövőben kevesebb lesz a találati oldalon való hirdetési lehetőség így mindez jelentősen növelni fogja a reklámok CPC-mutatóját („cost per click”), vagyis az egy kattintásra jutó hirdetési költséget.

Nem szabad azonban lebecsülnünk az új találati oldal keresőoptimalizálásra gyakorolt hatását sem. Persze, az oldal alján található hirdetések megmaradtak. A kutatások szerint azonban a felhasználók a hajtás alatti részre – vagyis, amelynek eléréséhez már görgetniük kéne az egérrel – sem fordítanak túlzott figyelmet. Valószínű tehát, hogy az oldal tetején található négy hirdetés idővel teljesen maga alá fogja gyűrni az oldal alján levő reklámokat. Becslések szerint ugyanis a felhasználók az esetek többségében az oldalon található első tíz találattal foglalkoznak, vagyis már el sem jutnak az oldal alján levő hirdetések megtekintéséig.

Minden jel szerint, a Google változtatásai 2016. február 22-től éles üzemmódban is működnek, így innentől kezdve már ne keressük a jobb oldalon található hirdetéseket. Honlap tulajdonosként pedig készüljünk fel azon „vérre menő” versenyre, amely feltehetően a jövőben az oldal tetején levő hirdetési helyek megszerzéséért fog folyni a keresési eredmények találati oldalán.

Mit gondol róla? Ossza meg véleményét a a FB oldalunkon!

Minden jog fenntartva, seoz.hu

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg barátaiddal!