Új algoritmus a PageRank helyett? – Hamarosan itt a PageRank 2.0

A Google a múlt hónapban jelentette be, hogy nem fejleszti többet a PageRank eszköztárat. Vajon a frissítések leállítása egyben a PageRank végét is jelenti? Habár sok kérdésre még nem tudjuk a választ, ám valószínű, hogy a keresőmotor a jövőben új algoritmust fog használni a weboldalak besorolásánál, rangsorolásánál.

Nem is meglepő módon SEO-körökben már rögtön PageRank 2.0 néven emlegetik a Google élesítésre készülő új algoritmusát. A legnagyobb keresőmotor 2014. szeptemberében jelentette be új szabadalmát, amely az „Oldalon belüli és kívüli keresés rangsorolás jellemzői” névre hallgat. A szabadalom felsorolja azokat on-site és off-site tényezőket, melyeket a Google használhat a weboldalak rangsorolása során.

Minden jel szerint tehát a legnagyobb keresőmotor újból változtatni fog a keresőoptimalizálás amúgy sem statikus világán. Érdemes ezért idejekorán felkészülni a változásokra, hogy az új algoritmus bevezetésekor – a lehetőségekhez képest – meg tudjuk védeni elért helyezésünket.

Milyen on-site adatokat fog használni a Google?

Hogy mire is számíthatunk az új PageRanktől? Ahogyan az eddigiekben is, a Google az onsite, vagyis az elemzett weboldalból, illetve a teljes honlapról kinyerhető adatokat és az off-site, vagyis a linkek számából, minőségéből megszerezhető információkat egyaránt figyelembe fogja venni. A szabadalom szerint a Google a következő on-site információk alapján végzi az adott weboldal besorolását:

  • Milyen gyakran szerepelnek honlapunkon a felhasználók által keresett kulcsszavak?
  • Milyen gyakran linkelik más weboldalak azonos oldaláról a mi honlapunkat.
  • Hogyan helyezkednek el a honlapunkon a felhasználók által keresett kulcsszavak?
  • Hogyan pozícionáljuk a honlap szerkezetén belül az adott weboldalt? (Valószínű, hogy a keresőmotor fontosabbnak fogja tartani a könnyebben, kevesebb kattintás árán elérhető honlapokat.)

Természetesen ahhoz, hogy SEO törekvéseinket siker koronázza, nélkülözhetetlen az on-site adatok elemzése! Például a Google webmestereszközök és Google Analytics segítségével hatékonyan analizálhatjuk azok tartalmát. Megnézhetjük, hogy a felhasználók hányszor kattintottak honlapunk weboldalaira, vagy milyen hibák miatt nem tudják oldalunkat feltérképezni a keresőrobotok, illetve sok ehhez hasonló kérdésre is választ kaphatunk.

Milyen off-site adatokat fog használni a keresőmotor?

Természetesen az új PageRank algoritmus használni fogja a weboldalunkon kívül honlapokról érkező, vagyis az off-site adatokat is. Ezek az adatok anélkül is utalhatnak a weboldal rangsorban elfoglalt pozíciójára, hogy magához a honlaphoz hozzáférnének. Itt a Google a következő szempontokat fogja figyelembe venni:

  • Mennyi bejövő linkkel rendelkezünk?
  • Hányszor kattintottak a keresési eredmények között bizonyos kulcsszavakra a más weboldalakról érkező felhasználók?
  • Milyenek a honlap egyéb – az oldal szempontjából jelentős – statisztikai adatok?
  • Rendelkezik a weboldal tematikus vonatkozással más weboldalakra? Ha sok olyan más weboldalunk van, amely releváns az adott weboldal kulcsszavára, akkor linkeljük be ezeket. A linkelt oldalakat ugyanis relevánsabbnak tekinti a Google. Rendelkezik a weboldal hiteles relevanciával más weboldalakra nézve? Minél több hivatkozás mutat az adott weboldalra, annál nagyobb tekintélyűnek, illetve annál megbízhatóbbnak tartják az oldalunkat.
  • Milyen minőségű oldalakról származó hivatkozásokkal rendelkezünk? A nagy tekintélyű (high authority) weboldalakról érkező linkek a mi oldalunknak is nagyobb tekintélyt biztosítanak, mintha azok kevésbé tekintélyes oldalakról származnának.
  • Hány hivatkozással rendelkeznek azon oldalak, ahonnét a bejövő linkek származnak? Minél többel, annál nagyobb tekintélyt ad a mi weboldalunknak is.

Hogyan elemezzük az oldalon kívüli adatokat?

Alapvetően kétféle eszközt használhatunk. Egyrészről a link elemző eszközöket, amelyek részletes áttekintést nyújtanak az oldalunkra mutató hivatkozásokról.

Jó szolgálatot tesznek a link fertőtlenítő eszközök is, amelyek megmutatják az oldalunkra negatív hatással járó linkeket. Mivel mostanában a negatív SEO reneszánszát éli, ezért használatuk erősen ajánlott. Itt említhetjük a Google Link Visszautasító eszközét is, amellyel elkerülhetjük, hogy gyenge minőségű, illetve a keresőmotor büntetését maga után vonó hivatkozásokat szerezzen be weboldalunk! Célszerű még az úgynevezett seo hub-finder eszközök alkalmazása is, amelyek segítenek a tekintélyes weboldalakról való hivatkozások megszerzésében.

Ne feledjük, hogy ugyanazon honlap több, az adott kulcsszóra nézve releváns weboldala is lehet. Ebben az esetben a Google az on-site adatok és az off-site adatok kombinációját használhatja, hogy megtalálja a weboldal leginkább releváns oldalát.

Egyszóval: ha szeretnénk megelőzni a konkurenciát, akkor érdemes az említett eszközöket használnunk. Nem csak azért, mert így az on-site és az off-site jelzések optimalizálását is hatékonyan elvégezhetjük, hanem, mert így elért pozíciónkat is megőrizhetjük. Ilyenformán honlapunk készen fog rá állni, amikor a Google újból felforgatja a keresőoptimalizálás világát.

Tetszett a cikk? Hasznosnak találta? Kérem, hogy ossza meg barátaival, köszönjük!

Minden jog fenntartva, seoz.hu