Google facts
[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ subtitle=”Új funkció a Google kereséseknél” title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Szigorúan ellenőrzött tények[/dfd_heading]

Jelek szerint a Google sem akar lemaradni a Facebooktól. Pár hónappal azután, hogy a legnagyobb közösségi oldal bevezette a hamis hírek szűrését, a keresőmotor is elindítja a tények ellenőrzését. Igaz, hogy kísérletképpen a Google ezt már 2016 októberében elkezdte, de most már élesben is elindul a valótlan információk kiszűrése. Mindez ismételten alapvető változásokat fog okozni a keresőoptimalizálásban. Érdemes tehát felkészülnünk, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.

[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Miről is szól a Tény Ellenőrzés?[/dfd_heading]

Mostantól, a keresőmotor közreműködésével, a felhasználók meggyőződhetnek az adott weboldalon megjelenő információk valódiságáról, illetve hitelességéről. A Tény Ellenőrzés megmutatja, hogy az adott hír illetve cikk által közölt információk, igazak, hamisak, avagy többnyire igazak.

[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Hogyan és milyen tartalommal jelenik meg mindez a felhasználók számára?[/dfd_heading]

Maga a Tény Ellenőrzés úgynevezett Fact Check címke formájában fog megjeleni a keresési eredmények felett. Az ellenőrzés tartalmazza az ellenőrzött állítást, az állítást forrását, az ellenőrzést végző tartalomszolgáltató nevét, továbbá megmutatja a tartalomszolgáltató tényellenőrzésének rövid összefoglalóját is. A Google blogja szerint: amennyiben az ellenőrzés hírcikkhez kapcsolódik, akkor az ellenőrzés a Hírek és a Kombinált keresési eredmények nézetben egyaránt megjelenik. A hírekkel kapcsolatos tényellenőrzéseknek meg kell felelniük a hírek közzétételével kapcsolatos követelményeknek. A Google hírekben az ellenőrzött tényeket tartalmazó cikkeket a keresőmotor az „Ellenőrzött tények” címkével látja el. Minden más esetben a Tény Ellenőrzés csak a kombinált keresési nézetben jelenik meg.

[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Weboldal tulajdonosként hogyan ellenőriztethetjük az oldalunkon megjelenő információkat?[/dfd_heading]

Nem kell mást tennünk, mint ClaimReview strukturált adatelemet hozzá adni oldalunkhoz. Ami lehetővé teszi, hogy a Google Keresési eredmények megmutassák a tény ellenőrzés egy rövidített változatát.

[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Ki ellenőrzi a tények hitelességét?[/dfd_heading]

Maga a Google nem végez tényellenőrzést, ám azt már a keresőmotor algoritmusa határozza meg, hogy ki jogosult a tényellenőrzés végrehajtására. A tényellenőrzést valamely külső szervezet végzi, akinek a nevét a keresőmotor a Fact Check címkében szintén feltünteti.

[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Lehet az oldalamon több tényellenőrző elem is?[/dfd_heading]

Igen. Egyetlen oldal több ClaimReview elemet is tárolhat, de mindegyikhez külön igényt kell benyújtanunk. Amennyiben a különböző ellenőrzők az oldalon ugyanazokat a tényeket ellenőrzik, akkor minden egyes ellenőrzéshez különböző ClaimReview elemet kell használnunk.

[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Lehetséges ugyanazokat a tényellenőrző elemeket használni több oldalnál is?[/dfd_heading]

Ne ismételjük meg ugyanazt a tényellenőrzést több oldalra, mert hasonlóan járhatunk, mint a másolt tartalmak esetén. Jelenleg e szabály alól egyetlen kivétel létezik: amennyiben oldalunk asztali és mobilváltozatban is létezik, akkor mindkét verzióhoz külön ClaimReview elemet kell használnunk.

[dfd_heading module_animation=”transition.slideLeftIn” content_alignment=”text-left” style=”style_05″ title_font_options=”tag:h5″ subtitle_font_options=”tag:h3″]Mit tegyünk, ha nem értünk egyet a tény ellenőrzéssel?[/dfd_heading]

A Google érthetően óvatos a bevezetéssel kapcsolatosan és a következő nyilatkozatott tette: „Ezek a tény ellenőrzéseket nem a Google készítik, hanem azért mutatjuk be őket, hogy az emberek tájékozottabb döntéseket hozhassanak. Még ha eltérő következtetések is születhetnek, úgy gondoljuk, hogy hasznos lehet az emberek számára, hogy megértsék adott tény körülötti egyetértés mértékét, valamint világos információkkal rendelkezzenek, hogy mely források hitelességével kapcsolatban van egyetértés”

Amennyiben nem értünk egyet valamelyik tényellenőrzéssel, akkor lépjünk kapcsolatba az ellenőrzést közzé tevő weboldal tulajdonosával. A Google továbbá azt is kijelentette: “Amennyiben egy megjelenítő vagy tényellenőrző igény nem felel meg a szabványoknak, vagy nem tartja tiszteletben az irányelveinket, akkor saját belátásunk szerint figyelmen kívül hagyhatjuk az adott webhely jelölését.”