Vitathatatlan, hogy Google szinte minden nap változtatja a rangsorolási algoritmust. Néha tudunk róla, máskor nem. Egyes változtatások észrevétlen maradnak, más módosítások viszont feje tetejére állítják a keresési eredmények találati listáját. Nézzük tehát, milyen algoritmus-frissítések voltak az elmúlt 8 évben, és hogyan tudjuk azokat a javunkra fordítani a keresőoptimalizálás szempontjából.

Minden 2011-ben kezdődött, amikor is a Google bemutatta első Panda algoritmusának frissítését. A keresőmotor akkor a keresési eredmények javítását tűzte ki céljául. A Panda a szürke kalapos SEO elleni harc kezdetét jelentette az alacsony minőségű tartalmakkal szemben. Ami öt hosszú éven keresztül különálló algoritmusként működött, míg nem 2016-ban a Google beépítette azt a saját mag-algoritmusába. A Google kijelentése szerint mindez azért történt, mert a keresőmotor már nem számít jelentős változásokra a keresési eredmények szempontjából. – vagyis ekkora a felhasználók megszokhatták, hogy a gyenge színvonalú tartalmak a Google büntetését vonják maguk után.

Útmutató a Google algoritmus frissítésékhez

  • lemásolt tartalom
  • túlzott kulcsszó használat
  • gyenge színvonalú, illetve nem releváns tartalom
  • felhasználó által generált spam

Mindenekelőtt, koncentráljunk az oldalon belüli duplikált tartalmakra. Végezzük rendszeres helyszíni ellenőrzéseket a kettőzött tartalmak kiszűrése érdekében. A külső másolás ugyanakkor szintén probléma lehet. Ajánlott tehát rendszeresen ellenőrizni a Copyspace segítségével a másolás gyanús oldalakat. Vannak azonban olyan üzletágak (mint például a több száz terméket forgalmazó online áruházak), amelyek egyszerűen nem rendelkeznek 100%-ban egyedi tartalmakkal. Amennyiben nálunk is ez a helyzet, akkor próbáljunk meg a lehető legtöbb egyedi és kiemelkedő termékleírást készíteni az adott oldalra. Jó megoldás lehet az is, hogy megengedjük a felhasználóknak a termék használatával kapcsolatos tapasztalatok kommentelését, valamint értékelések írását, és így tovább. A gyenge tartalom minőségének javítása érdekében pedig természetesen azt is megtehetjük, hogy új, eredeti és hasznos információkkal látjuk el az érintett oldalakat.

A túlzott kulcsszó használatot alkalmazó oldalak felülvizsgálata szintúgy kötelező tevékenység, amennyiben a Panda-t szeretnénk távol tartani weboldalunktól. Szóval, nézzük át a címekben található kulcsszavakat, a meta tagcímkéket, a weboldal „body” részét és H1 részét, hogy biztosak legyünk benne, nem történik túlzott kulcsszó használat a weboldalunk egyetlen részében sem.

A Google második lépése a spamek elleni küzdelemben a 2012-ben útjára indított Pingvin frissítés volt. Dióhéjban, ennek az algoritmusnak a fő célja a múltban és a jelenben is, hogy rontsa a manipulatív hivatkozásúnak tartott oldalak besorolását. Hasonlóan a Pandához a Pingvin is 2016 óta csatlakozott a Google mag-algoritmushoz. Jelenleg tehát a frissítés valós időben folyamatosan dolgozik – a linkspamek azonosítása érdekében –weboldalak backlink-profiljának vizsgálatán.

  • Linkek spamszerű oldalakról

  • Hivatkozások a helyileg releváns webhelyekről
  • Fizetett linkek
  • Linkek túlzottan optimalizált horgonyszövegekkel

Először is: azonosítsuk az ártalmas hivatkozásokat. Érdemes megjegyezni, hogy a különböző szoftverek eltérő módszereket és képleteket használnak adott linkek káros hatásainak meghatározása során. Szerencsére a SEO SpyGlass Penalty Risk ugyanazt a képletet használja a káros linkek mérése során, mint a Pingvin.

Amennyiben észleltük a spam tevékenységet, akkor először is próbáljuk meg kérni a profilunkban található spamszerű linkek eltávolítását. Mégpedig oly módon, hogy kapcsolatban lépünk az érintett oldal webmesterével. Ha azonban tonnányi ártalmas hivatkozást találunk, akkor az egyetlen lehetőségünk, hogy a Google Disavow Tool használatával eltávolítjuk ezeket a linkeket.

Nagyon ajánlott továbbá a linkprofil növekedés folyamatos monitorozása is. A szokatlan „tüskék” a linkprofilunkban jelzés lehet arra vonatkozóan, hogy valaki spammelni próbálja az oldalunkat. Valószínű, hogy egy-két ilyen linkért még nem fognak bennünket megbüntetni, de a mérgező visszamutató hivatkozások hirtelen beáramlása miatt bajba kerülhetünk. Összességében pedig a linkprofil folyamatos vizsgálatának legnagyobb előnye, hogy ellenőrizni tudjuk az újonnan szerzett hivatkozásokat.

Az Exact Match Domain frissítést a Google 2012-ben mutatta be. A frissítés mögött az volt a cél, hogy azokat a pontosan egyező doméneket célozzák meg, amelyek ugyanazon a név alatt gyenge tartalommal bíró, rossz minőségű webhelyeket kínáltak. Ami azért történt, mert a SEO ezen időszakában nagyon gyorsan léptek előre a rangsorban az ezen doméneket megvásárló és ezzel illegális keresőoptimalizálást folytató webhelyek.

Szögezzük le, hogy nincsen semmi baj a pontos egyezéssel bíró domén használatával. Az egyetlen feltétele, hogy mindezt biztonságosan tegyük: az adott webhelyen minőségi tartalmat kínáljunk! Sőt, nem is javasolt teljes egészében eltávolítani ezeket a gyenge színvonalú oldalakat. Próbáljuk meg inkább javítani a már meglevő oldalainkat eredeti és új tartalmakkal.

Jó ötletnek bizonyulhat a linkprofil ellenőrzések rendszeres futtatása is annak érdekében, hogy azonosítsuk, valamint kiszűrjük az azonos bizalmi jellel rendelkező bejövő, spamszerű linkeket. Ezek után pedig az egyetlen helyes és logikus út a minőségi linképítés, hiszen továbbra is ezek számítanak a legfontosabb jeleknek az oldal megbízhatósága, valamint tekintélye szempontjából.

Valószínűleg még mindig emlékszünk arra a napra, amikor a kalóz tartalmú webhelyeket rangsoroltak a keresési eredményekben, és az egész világhálón keresztül folyt a kalózkodás Természetesen ezt meg kellett állítani. Erre a Google 2012-ben reagált a javított Pirate Update frissítéssel, amelynek célja, hogy büntesse azon oldalakat, amelyek tömegesen sértik meg a szerzői jogokat. Vegyük azonban figyelembe, hogy a frissítés nem jár azzal, hogy a webhelyet eltávolítják az indexből, pusztán alacsonyabb rangsorolással bünteti az elkövetőt.

Itt nem igazán lehet sok tanácsot adni. Legjobb dolog, amit tehetünk, hogy az eredeti tartalmakat készítünk, illetve nem teszünk közzé mások által kínált tartalmakat az adott weboldal engedélye nélkül. A kalózkodás elleni háború azonban még messze nem ért véget. Egyszóval, amennyiben észrevesszük, hogy a konkurencia kalóz tartalmat használna, akkor csak a Google tud segíteni. Ebben az esetben küldjünk hivatalos kérelmet a keresőmotor számára a „Tartalom eltávolítás” funkcióval, amelyet a Google Eszközökből érhetünk el. Ezt követően a keresőmotor jogi csapata kezeli a kérésünket, aki az indexelt tartalmak vagy webhelyek esetében manuális beállításokkal tudja megoldani a problémát.