Vigyázat! Feketekalapos SEO technikák – Mit NE csináljunk a keresőoptimalizálás során?

Túlzások nélkül mondhatjuk, hogy a honlap lefokozása, vagyis a keresési találatok közötti visszaesés minden SEO-s rémálmának tekinthető. Ilyenkor rendszerint nem tudjuk, hogy mit csináljunk, s a kapkodás miatt még rosszabb helyzetbe hozhatjuk oldalunkat. Számos esetben azonban ezek a visszaesések csupán átmenetiek, s rövid időn belül weboldalunk újra visszanyerheti régi pozícióját. Hasonlóan az oldalunk előbbre juttatását célzó SEO technikákhoz ugyanakkor csaknem olyan fontos elsajátítanunk, hogy mit ne csináljunk a keresőoptimalizálás során. Ha ugyanis tisztában vagyunk a feketekalapos keresőoptimalizálási technikákkal, akkor egészen biztosan nem fogunk olyasmit művelni, amellyel tartósan csorbítanánk honlapunk online tekintélyét.

Megtévesztő helyezések…?

Bizonyára felhasználóként már előfordult velünk, hogy váratlan és nehezen megmagyarázható keresési találatokat kaptunk. Mindez a Google miatt van, amely a spammerek becsapása miatt hamis keresési eredményeket is megjeleníthet találatai között. A keresőmotor viselkedése ugyanakkor alapvetően befolyásolhatja, hogy a jövőben hogyan is kell végeznünk a weboldalunk keresőoptimalizálását.

A Google még a tavalyi évben nyújtotta be azt a szabadalmat, amelyben leírja, hogyan is leplezi le a spamszerű weboldalakat. Azokat a honlapokat, amelyek manipulált tartalmukkal befolyásolni próbálják – adott kulcsszóval vagy kulcsszavakkal kapcsolatos – besorolásukat.

A Google szabadalmában a spam módszereket említi meg:

  • Kulcsszavak halmozása a szövegeken illetve meta-tagokon belül
  • Láthatatlan szövegek
  • Parányi szövegek
  • Oldalátirányítások
  • Link alapú manipuláció

A legnagyobb keresőmotor szabadalma azt jelzi, hogy a Google jobban szemmel fogja tartani azokat az oldalakat, amelyeknek besorolása gyakran változik. Ebben a szabadalomban ugyanis a következőket olvashatjuk:

“A szabadalom elveivel összhangban levő módszerek és rendszerek átmeneti (pl. idő alapú) helyezés funkciót nyújthatnak a besorolást változtató spammerek azonosításához. Válaszul a helyezés-módosító spam tevékenységekre, az átmeneti helyezés funkció a besorolás való hatással kapcsolatos zavaró jeleket szolgáltat. A rendszerek és a módszerek egyaránt megfigyelik a spammerek az átmeneti helyezés funkció által okozott helyezésbeli változásokra való reakcióit, hogy azonosítsák a ténylegesen manipulált dokumentumokat. Ami a besorolás-módosító spammerek azonosításához nyújt segítséget”

Más szavakkal: amennyiben az oldal helyezése túl gyorsan változik a keresési eredmények között, akkor több mint valószínű, hogy a honlap spam technikákat használ. Lássuk részletesen is, hogy milyen etikátlan SEO módszerek alkalmazására fordít különös figyelmet a keresőmotor.

Variációk kulcsszóhalmozásra

Talán a legismertebb feketekalapos módszer a kulcsszavak weboldalon belüli halmozása (keyword-stuffing). Mivel a feketekalapos keresőoptimalizálást végzők megannyi technikáját ismerik a kulcsszavak elrejtésének így az elfogadott arányt meghaladó kifejezések szerepeltetése számos módon történhet.

Egyik legismertebb módszere a kulcsszóhalmozásnak, az úgynevezett láthatatlan szöveg (invisible text) alkalmazása. Míg régebben a fehér alapon fehér tartalom számított „bevált” fogásnak, addig ma már – a professzionális CSS technikákkal – a képek mögé is lehet rejteni az oldalon található extra kulcsszavakat. Elképzelhető azonban a parányi szövegek (tiny text) létrehozása, amely egyaránt történhet szövegszerkesztővel vagy a világhálón megtalálható szöveg generátorokkal is.

Napjainkban jellemző a SEO világára, hogy egyre csökken a kívánatos kulcsszavak száma, valamint adott oldalon belüli aránya is. Amíg régebben 2-8 % között volt az elfogadott kulcsszó sűrűség, addig ma már az 1 százalék körüli kulcsszó sűrűség sem számít ritkaságnak. Az újabb keresőoptimalizálási trendek az úgynevezett több szavas (long tail) kulcsszavak használatát részesítik előnyben, amelyek több tagból állva érik el a jobb szereplést a keresőmotornál. (Például a „honlap” helyett „professzionális honlapkészítés” vagy „rendszergazda” helyett a „rendszergazda szolgáltatás” kifejezésekre történhet az optimalizálás.) Mivel ezekből elég kevesebbet használnunk, így akár 5 db alá is szoríthatjuk azoknak a kulcsszavaknak a számát, amelyre az adott weboldalt optimalizáljuk.

Láthatatlan manipulátorok

A SEO tevékenység eredményességét nem csak az oldal szövege, hanem a felhasználók számára nem látható tartalmak is befolyásolhatják. A meta tagok többek között az oldal címsorát, a választott kulcsszavak listáját, valamint a honlap rövid leírását foglalják magukban. Szerepük, hogy segítségükkel a keresőrobot feltérképezze oldalunkat, s egy bizonyos idő után indexelje – vagyis az általunk választott kulcsszavakra nézve megjelenítse – azt a keresési találatok között. A meta-tagok kulcsszavakkal való telerakása (META tags stuffing) ugyanakkor igen elavult fogásnak számít a feketekalapos technikák sorában. A keresőmotor ugyanis már 2005-től kezdve szűri és bünteti az ilyesféle praktikákat.

Napjainkban a helyes módszernek a 70 karaktert meg nem haladó oldal címsor, a legfeljebb 160 karakter hosszúságú leírás, valamint a maximum 10 kulcsszó használatát tekintjük. A megadott karakter számot ugyanakkor érdemes minél jobban kihasználnunk, hiszen így tudjuk a lehető legteljesebb módon bemutatni a keresőmotor számára weboldalunkat.

Jó és rossz háromszázasok

Természetesen az átirányítás (Page redirects) eredetileg nem a keresőmotor manipulálására jött létre, hanem arra az esetre, ha honlapunk új webhelyre költözne. Ilyenkor a 301-es átirányítást célszerű alkalmaznunk, amellyel úgy navigálhatjuk a felhasználókat, hogy közben a keresőrobotnak is megfelelő információkat adhatunk. Amennyiben ugyanis szükségtelenül irányítjuk át egyik weboldalunkról a másikra a felhasználókat, akkor jelentősen megnöveljük a céloldal betöltésének idejét. Tipikus feketekalapos technikának számít az úgynevezett előszoba oldalak (doorway pages) alkalmazása, amelyek rendszerint egyetlen kulcsszóra optimalizálva próbálják meg manipulálni a keresőmotort.

A sötét oldalon ugyanakkor előfordulhat még a 302-es redirect használata is, amellyel más nagyobb besorolással rendelkező weboldalak helyezéséből próbálnak meg hasznot húzni. Ha tehát ideiglenesen szeretnénk más címre irányítani honlapunkat, akkor célszerűbb a 303-as vagy a 307-es átirányítást alkalmaznunk, amellyel megfelelően értesíthetjük a keresőmotort a változásokról. Bár inkább használjunk 301-es átirányítást, ez a javasolt technika. Átirányítás után érdemes jelezni a változást a Google webmester eszközökben is.

Hivatkozások csapdájában

Már a keresőoptimalizálás hőskorában is elterjedtnek számított a hivatkozásokkal való manipuláció (Link-based manipulation). Igaz, ekkoriban még a linképítésben is teljesen megszokott volt, hogy a minőség helyett a mennyiségre koncentráljanak. Ma már azonban a legnagyobb keresőmotor mindent megtesz, hogy száműzze az egyik legrégebbi black hat SEO technikát. A Google különösen a 2012 tavaszán életbe lépett Pingvin algoritmus-változtatás óta reagál érzékenyen a link- és komment spammekre.

Ilyenek lehetnek a gyenge minőségű oldalakra mutató, valamint az ilyen honlapokról származó hivatkozások, ám a fórumokban elhelyezett ilyen jellegű oldalakra mutató aláírásokkal is kivívhatjuk a keresőmotor haragját. Szemben pedig az oldalon belüli optimalizálással, a linképítés folyamata sokszereplős játék. Figyelnünk kell hát, minden egyes kapcsolat (hivatkozás, komment stb.) minőségére, amelyet más honlapokkal hoznunk létre, valamint azokra is, amelyet más honlapok létesítenek a mi oldalunkkal.

A türelem, jobb helyezést terem!

Ne feledjük, hogy időbe telik, amíg SEO tevékenységünket siker fogja koronázni. Például, ha új és az oldalunkra nézve releváns kulcsszavakra optimalizáljuk weboldalunkat, akkor ideális esetben besorolásunknak növekednie kéne. Gyakran előfordul azonban, hogy weboldalunk hátrébb kerül – adott kulcsszavakra nézve – a keresési találatok között, így elsőre úgy tűnhet, mintha nem végeztük volna helyes módon az optimalizálást.

Ilyenkor azonban a lehető legrosszabb megoldás, hogyha a besorolásunk visszaesése után azonnal vagy rövid időn belül eltávolítjuk az újonnan hozzáadott kulcsszavakat. Lehet, hogy nincsen ilyen szándékunk, ám a Google ezt a lépést a keresési eredmények manipulálási kísérletéként fogja tekinteni. Következésképpen, weboldalunkat még hátrébb fogja rangsorolni, vagy akár ki is tilthatja a találatok közül.

Jobb megoldás tehát, hogyha az újonnan hozzáadott kulcsszavak – a besorolásunk ideiglenes visszaesése ellenére is – ott maradnak az oldalunkon. Ebben az esetben ugyanis a Google látni fogja, hogy valódi, nem spamszerű változtatásokat hajtottunk végre. Amelynek eredménye hamarosan meg is fog mutatkozni. Nagyjából 1-4 héten belül így a változtatások előtti időkhöz képest nagyobb besorolással fog rendelkezni weboldalunk.

Legjobb út, az egyenes út!

Ha az eddigiekből úgy tűnt volna, akkor oszlassunk el egy félreértést: a Google nincsen a keresőoptimalizálás ellen! Amennyiben hasznos tartalmat generálunk, akkor a weboldalunkon végzett változtatások ellen semmi kifogása nem lesz a keresőmotornak. De ha felmerül annak a gyanúja, hogy a weboldalunk illegális eszközökkel él, akkor a Google lefokozhatja honlapunkat. A spamszerű, manipulált szövegekkel rendelkező oldalakat ugyanis kifejezetten nem szereti a keresőmotor, így mindent megtesz annak érdekben, hogy a nem megfelelő tartalmakat kisöpörje a találatok közül. Mondanunk sem kell tehát, hogy az etikus keresőoptimalizálás minden körülmények között kifizetődőbb lehet. Ha ugyanis minőségi tartalmakat szolgáltatunk felhasználóbarát módon, akkor nemcsak a keresőmotorok jóindulatát is nyerhetjük el, hanem látogatóink is szívesebben jönnek weboldalunkra.

Minden jog fenntartva, www.keresooptimalizalas.org