A világ linkek nélkül? – Mit tervez a Google a jövőben?

Nincsen új a nap alatt?! Egy állítás, ami a keresőoptimalizálásra biztosan nem állja meg a helyét. Hacsak abból a szempontból nem, hogy ebben az iparágban egyetlen dolog állandó: a változás. Persze, ki más is kavarhatná fel az állóvíznek amúgy sem mondható SEO-világot, mint a Google. A legnagyobb keresőmotor boszorkánykonyhájában állandóan terveznek valamilyen újítást. Szerencsére ezek még csak tervek, de ha megvalósulnak, akkor számos honlaptulajdonosnak újra kell gondolnia a keresőoptimalizálási stratégiáját, különösen ami az off-page SEO-t illeti

Népszerűség helyett tények?

Ahogyan az utóbbi időben megjelent nyilvános kommentek és tanulmányok is mutatják, számos ember gondolkodik a linkek jövőbeni szerepéről a keresőoptimalizálásban. Hisszük vagy sem, de a hivatkozásoknak, mint kiemelten fontos besorolási tényezőknek, a napjai meg vannak számlálva.

Hogy kik is mondják mindezt? Nagyjából egy éve a keresőmotor háza tájáról híresztelni kezdték, hogy a Google-nek létezik a találati oldalakból egy saját belső verziója, és ebben nem is szerepelnek a linkek. Már kísérleteznek is ezzel a verzióval és az iparági pletykák szerint akár 1-2 hónapon belül élesben is kipróbálhatják.

A Google ebben a hónapban megjelent új tanulmánya szerint pedig a jövőben a találatok besorolása inkább a tényeken alapul majd, a jelenlegi népszerűség-alapon történő besorolás helyett.

Felmerül azonban a kérdés: vannak –e a már említett „linkapokalipszisnek” lovasai? Mindezek a jelek valóban a hivatkozások végnapjait mutatják?

Ha csak az eddigi tapasztalatainkat vesszük figyelembe, akkor könnyű lenne azt gondolnunk, hogy „égszakadás” következik be. Pontosan azért, mert az elmúlt évben már sokszor megtörtént, hogy a fontosabb algoritmus változások eredményeként számos weboldal és üzlettulajdonos honlapja zuhanórepülésbe kezdett a találati listán. A honlap besorolásának visszaesése azonban nem szükségszerű, illetve egy „linkmentes” SEO esetén is lehet határt szabni ennek a zuhanásnak.

Kerüljük el a linképítést?

Érdemes lenne ezzel kapcsolatosan tisztáznunk valamit. A hivatkozások felvásárlásának elkerülése nem szükségszerűen ugyanazt jelenti, mint hogy tartózkodunk a linképítéstől. Még kevésbé jelenti, hogy nem törekszünk rá, hogy más oldalak a mi honlapunkra linkeljenek.

A SEO összetettségének ugyanis az is része, hogy a keresőoptimalizálásban használt változatos szakkifejezések az egész műfaj szempontjából általános fogalmakká válnak. Például a „link csali” (link bait) kifejezés jelenthet bármilyen tartalmat, amelyre reméljük, hogy más oldalak hivatkozni fognak. Ami sok mindent jelenthet: az infografikától kezdve odáig, hogy valamely személy vagy gyakorlat ellen súlyos, akár sértő kritikát fogalmazunk meg.

Hasonlóképpen, a linképítés kifejezés jelentése is sokféle lehet. Például ez lehet az adott iparággal kapcsolatos e-book írása, valamint annak célközönségig való népszerűsítése. De linképítésnek mondhatjuk a hivatkozások vásárlását egy olyan sráctól is, aki vasárnap éjjel 2 órakor küldött nekünk e-mailt az ő „PR4 linkeket” tartalmazó könyvtáráról. (Igen, sajnos ez a „gyakorlat” még mindig létezik a keresőoptimalizálásban.)

A SEO világában meghatározó személyiségek nyilatkozatait tehát lehet úgy értelmezni, mint a gyenge minőségű linképítés elleni vádiratot. Nyilvánvaló, hogy itt elsősorban a linkhálózatok és a linkfarmok különböző típusaira gondolhatunk. Melyeket egyébiránt már a Google Pingvin algoritmusa is elátkozott, s napjainkban is szigorúan szankcionál.

Nem kell csodálkozni tehát ilyen ismeretek, valamint minden figyelmeztető jel birtokában, ha a Google megbüntet minket a spamszerű linkek miatt. Ha cinikusak akarnánk lenni, akkor azt mondhatnánk: amennyiben az olcsó és könnyen megszerezhető linkek aknamezejére tévedünk, akkor megérdemeljük, amikor felrobbanunk. Jegyezzük meg ugyanakkor, hogy ez nem azt jelenti, hogy valamennyi linképítésre tett erőfeszítésünk magától értetődően veszélyes lenne.

Merthogy, az imént vázolt megkülönböztetést a Google-nél nem feltétlenül mondják ki. Ellenben számos tippet adnak, hogyan is tegyük a tartalmunkat „linkelhetőbbé”. Nyilvánvaló, hogy a weboldalunkra való hivatkozás még mindig jó dolognak és követendő gyakorlatnak számít. Persze – mint eddig is – egy kizárólag linkekre koncentráló stratégia továbbra is a fekete kalapos keresőoptimalizálás módszerei közé fog tartozni, vagyis mindenképpen el kell kerülnünk.

Valójában, tehát a link felvásárlás, illetve a hivatkozások bevonzásának céljából történő tartalom marketing nem szükségszerűen számít rossznak. Tény, hogy a linkek továbbra is a besorolási algoritmus fontos részei, pusztán nem tekinthetők egyetlen faktornak.

Linkek nélküli találati oldalak??

Ha már itt tartunk: igen sokatmondó, amit a Google új, linkmentes találati-oldal verziójának teszteléséről eddig tudunk. Nem meglepő az a tény, hogy a keresőmotor el akarja távolítani a linkeket besorolás egyenletében, hiszen a Google eddig is hatalmas változásokat hajtott végre a link adatok feldolgozása, valamint értelmezése terén.

Nem valószínű az sem, hogy a Google „erőltetettnek” tekintene egy olyan világot, ahol nem számítanak a linkek, Kétségtelen, hogy a keresőmotor megkérdőjelezte saját maga kiválóságát, valamint a besorolásnál eddig használt visszamutató linkek érvényességét.

Habár sok közülük „zajos és spamszerű”, ámde a Google még mindig így tudja szavatolni a legjobb, a legrelevánsabb, illetve a legnépszerűbb keresési eredményeket. Minden jel szerint tehát a Google továbbra is a legjobb módszernek tekinti a linkeket, hogy szavatolni tudja a legjobb terméket: a minőségi keresési eredményeket!

Bizalmi besorolás tudás alapon?

Nézzük most a dolgok másik oldalát. Egy teljesen elkülönült Google-forrásból kutatók csoportja megjelentetett egy tanulmányt, amely az úgynevezett Tudásalapú-Bizalom kilátásait értékeli. Az angolul Knowledge-Based Trustnak nevezett módszerrel lehetne hozni egy olyan besorolást, amely inkább a weboldalak tényszerűségére, valamint tárgyi pontosságára támaszkodik, mint a népszerűségére.

Az új módszer jelentős mértékben a keresőmotor által már felépített és jelenleg is futó – Google Knowledge Graph-ként ismert – tudásbázisra. A folyamat segítségével bármilyen weboldal a honlapunk más oldalakkal való egyezősége értékelhető lesz, valamint az adatok összevethetővé válnak a keresőmotor által létrehozott tudástárral.

Ami mindössze másik változata a nem-link alapú jelzések használatának. Ebből következően nem szükségszerűen jelenti a hivatkozás-alapú jelzések cseréjét. Már csak azért sem, mert e típusú megközelítés legnagyobb gyengesége, hogy a találatokat nem lehet függőlegesen skálázni. A keresésnek ugyanis túl sok olyan területe létezik, ahol az eredmények nem tényeken, hanem a felhasználók véleményén alapulnak.

Például, ebből a szempontból hatalmas különbség van a következő két kérdés között:

1) „Ki volt William Shakespeare?”
2) „Melyik volt William Shakespeare legnagyobb színműve?”

Ha az első lekérdezés eredményét nézzük, itt semmi gondunk nincsen az értékeléssel, hiszen az adott találat minőségét az általunk ismert tények alapján bírálhatjuk el, így ennek megfelelő sorrendet tudunk a weboldalak között felállítani. Komolyabb fejtörést okoz azonban a második kérdés. Itt ugyanis az eredményen az idők végtelenségig lehetne vitatkozni, hiszen ki a Hamletet, ki az Othello-t, ki pedig a Rómeó és Júliát tartja Shakespeare legnagyobb művének. Itt nincsenek tények, pusztán vélemények. Legjobb esetben is vitatható, hogy ilyen esetben jobb lenne metrikus alapokon rangsorolnunk az oldalakat, hiszen így felhasználók tömegének véleményével kerülnénk szembe.

Vitathatatlan, hogy ezekkel a kérdésekkel a Google-nek meg kell birkóznia a jövőben. Világos, hogy nem minden esetben lesz megfelelő módszer a tényalapú besorolás. A keresőmotornak tehát döntenie kell, hogyan és milyen mértékben építi be ezen koncepciót az algoritmus tényezőkbe. Nem számíthatunk tehát arra, hogy az adatszerű pontosság a közeljövőben vagy akár azonnal fel fogja cserélni az olyan tömegalapú jelzéseket, mint amilyenek a hivatkozások is.

A megoldás: pánik helyett ésszerű honlap építés!

Szóval, amíg egyesek szerint a közelmúltban történt események miatt egyértelműen harangoztak a linképítésnek a keresőoptimalizálásban, a dolgok közel sem mondhatók ilyen drámainak. Valószínűsíthető, hogy a hivatkozások belátható időn belül továbbra is szerepet fognak játszani a SEO világában. A keresőbotok számára a weboldalak feltérképezésénél, és világhálón való indexelésénél egyaránt lényeges tényezők lesznek.

Hogy miért is? Azért, mert a Google az eddigiekben egyszerűen túlságosan sikeres volt abban, hogy a találati oldalakon domináns tényezőként létrehozta a megfelelő linkhasználatot. Természetesen, ez nem jelenti azt, hogy az on-page és az off-page SEO arányai ne változhatnának.

Ahogyan haladunk előre az időben, úgy lehet egyre nagyobb hangsúlyt adni a besorolásnál a kiegészítő tényezőknek – gondoljunk csak a weboldal mobiltelefonokról való elérhetőségre. Miközben pedig a linképítés még mindig úgy érezheti magát, mintha Damoklész-kardja lebegne felette, nem szabad ezzel törődnünk. Egyszóval: még ilyen körülmények között is nyugodtan és könnyedén kell csinálnunk olyan weboldalakat, ahol a hangsúlyt annak tartalmára, valamint hitelességére helyezzük.

Minden jog fenntartva, www.seoz.hu

Ha tetszett a cikk, kérlek oszd meg barátaiddal!