Vírusmarketing – Hogyan használjuk ki a virtuális személyesség varázsát?

vírusmarketing

Napjainkban az online marketing egyik ágának tekinthető vírusmarketing egyre népszerűbbé válik. A közösségi oldalaknak köszönhetően ugyanis az egyes tartalmak, „vírusként” azaz járványos sebességgel terjedhetnek a világhálón. Azzal pedig, hogy az általunk kínált érdekes vagy informatív cikkek és videókat a felhasználók maguk osztják meg másokkal, rövid idő alatt, illetve költséghatékonyan találhatjuk meg felhasználók millióit.

Miért olyan hatásos a vírusmarketing?

Mindannyian találkoztunk már a hirdetések egyik leghatásosabb formájával: a hagyományos szájreklámmal. Az online marketing megszületése előtt már évezredekkel létező hirdetési módszer titka a személyességben rejlik. Ebben az esetben ugyanis nem egy cég ajánlja a vásárló számára adott termék megvásárlását vagy szolgáltatás igénybevételét, hanem az egymással folytatott beszélgetések során szerezzük meg a szükséges információkat. A tapasztalatok pedig azt igazolják, hogy nagyobb bizalommal fogunk fordulni az ilyen ajánlások felé, mintha az adott áruról egy fél percig tartó televíziós reklámból vagy a számítógép képernyőjének felső részén felvillanó bannerből értesülnénk.

Mivel a személyes ajánlás a világhálón is működik, ezért a különböző vállalkozások is megpróbálják kiaknázni a fogyasztók információéhségét. A vírusmarketinget, ezért a hagyományos szájreklám Interneten való alkalmazásának tekinthetjük. Ha a vállalat oldaláról nézzük, akkor első látásra igen kényelmes a dolgunk: szemben a hagyományos marketinggel ugyanis látogatóink „helyettünk” fogják elvégezni – a tartalmak megosztásával – az általunk kínált termék, szolgáltatás vagy márka népszerűsítését a virtuális térben. Manapság azonban fokozatosan egyre élesebbé válik a verseny az Interneten. Az eredményes vírusmarketinghez így tudnunk kell, hogy milyen típusú tartalmakat hozunk létre, hogyan építjük fel azokat, valamint mely csatornákon szeretnék megosztani őket a világhálón.

Mi is az a vírusmarketing?

vírus marketing

Először azonban érdemes megnéznünk a kifejezés eredetét. Akik ugyanis nem járatosak az online marketing világában, azok „vírusról” bizonyára a különböző betegségek vagy éppen számítógépes problémák kapcsán hallhattak. Ha pedig a téli influenzára vagy a trójai vírusokra gondolunk, akkor mindannyian tudjuk is, hogy szervezetünkre, illetve komputerünkre ezek a biológiai illetve digitális kártevők milyen hatással is lehetnek.

Minden rossz tulajdonságuk ellenére azonban a vírusoknak van egy figyelemre méltó jellemzőjük: hihetetlenül gyorsan képesek szaporodni. Mindezt az online marketing is igyekszik kihasználni, amelynek célja, hogy minél rövidebb idő alatt minél több felhasználó találkozhasson az általunk kínált tartalmakkal! Igazából a kifejezés magyarra fordítása nem is pontos, hiszen az angol „viral marketing” a mi nyelvünkön „vírusos marketinget” kellene, hogy jelentsen. Cikkünk további részében ezért mi is „vírusos” vagy „vírussá váló” tartalmakról fogunk beszélni, amelyeknek jelen esetben a számítógépes vírushoz pusztán annyi köze lesz, hogy hozzájuk hasonlóan, ezek a – veszélyt nem hordozó – tartalmak is járványos sebességgel terjedhetnek szét a világhálón.

Hogyan is kezdődött?

A vírusmarketing fogalma már az Internet kezdeti időszakában megjelent. Az első „vírusos” üzenetet a Hotmail továbbította 1997-ben. A napjainkban már a Microsoft részévé vált levelezőprogram nem csinált mást, mint hogy a rendszer által küldött üzenetek alá egy linket rakott, amelynek köszönhetően bárki csinálhatott magának új és ingyenes Hotmail-fiókot. A forradalmi ötlet nem várt sikert eredményezett, így 18 hónap alatt 8 millió új fiókot hoztak létre a felhasználók. Persze napjainkban már sokkal könnyebb dolga van az online marketing művelőinek. Azzal ugyanis, hogy az egyes közösségi oldalak ilyen népszerűségre tettek szert, a Facebookon vagy a Google+ oldalán keresztül megosztott tartalmak pár óra leforgása alatt milliókhoz juthatnak el. Ha csak a számokat nézünk, akkor is a földgolyó lakosságának több mint negyede rendelkezik regisztrációval valamilyen közösségi oldalon, számuk pedig évről-évre növekvő tendenciát mutat. A közösségi oldalak térhódításával együtt pedig a vírussá váló tartalmak terjesztése is online marketing tevékenységünk szerves részévé vált, amelynek során a tartalom létrehozására, valamint a terjesztés módjára egyaránt hangsúlyt kell helyeznünk.

Mely tartalmak válhatnak vírussá?

A sikeres online marketing tartalmak rendkívüli változatosságot mutathatnak. Nézzük most felsorolás szintjén, mely tartalmak, illetve a rájuk vonatkozó hivatkozások válhatnak vírussá a világhálón:

  • érdekes cikkek
  • figyelemfelkeltő videók
  • képek, galériák
  • hírlevelek
  • letölthető e-könyvek és honlap sablonok
  • egyéb tartalmak (pl. kérdőívek)

Mivel az online marketing trendek folyamatos változáson mennek keresztül, így nincsen egyedüli üdvözítő út arra nézve, hogy milyen típusú tartalmak közzétételével tudunk eredményesnek lenni az információs szupersztrádán. Régebben például a videók kecsegtettek a legtöbb sikerrel, egy friss felmérés szerint azonban ma már a – multimédiás tartalmak visszaszorulásával egyidejűleg – a Facebook oldalán növekvő számban osztanak meg képeket és galériákat.

Az ingyenesen letölthető e-könyvek, amelyekből a felhasználók az adott témáról való többlet információkkal gazdagodhatnak, ugyanakkor töretlen népszerűségnek örvendenek a felhasználók között. Habár ezek létrehozása sok munkába kerülhet, azonban érdemes rászánnunk az időt. A virtuális információs füzetek ugyanis nem pusztán a megosztás szempontjából lehetnek jók számunkra, hanem arra is, hogy a – regisztrációhoz kötött letöltés esetén – címlistát állíthassunk össze vállalkozásunk potenciális ügyfeleiből. Akiket aztán a hírlevelek segítségével értesíthetünk a cégünk által kínált legfontosabb újdonságokról.

Milyen formát illeszthetünk a tartalomhoz?

A vírusmarketing tartalmak sokfélesége mellett a megosztásra is számos lehetőségünk kínálkozik. Lássuk ismét felsorolás szintjén, milyen csatornákon keresztül találhatjuk meg jelenlegi és potenciális ügyfeleinket:

  • Levelező rendszerek (pl. automatikus aláírás beállításával)
  • Iparági és vállalati fórumok (pl. kommentek és az oldalunkra mutató linkek elhelyezésével)
  • RSS csatornákra való feliratkozással
  • Közösségi oldalakon keresztül (pl. Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter stb.)

Bár napjainkban a közösségi oldalak az online marketing tevékenységünk gerincét képezhetik, érdemes azonban többféle módon is az általunk kínált tartalmakat megosztanunk. Különösen azért, mert a „bőség zavarában” könnyen szem elől téveszthetjük azt a célt, hogy a minél több látogató elérése mellett az általuk választott felhasználók csoportját is megtaláljuk. Igaz ugyan, hogy – szemben a hagyományos reklámmal – a vírusmarketing esetében az elérendő felhasználók száma nem növeli számottevően online marketing költségeinket. Mégis érdemes lehet azonban figyelni arra, hogy a megfelelő tartalmakkal a megfelelő célcsoportot találjuk meg, hiszen így igen sok időt és energiát megspórolhatunk online marketing tevékenységünk során.

Hogyan készítsük jó vírusmarketing tartalmakat?

Ha pedig már a megfelelő tartalomnál tartottunk, akkor nézzük a jó „vírusos” tartalom három alapvető jellemzőjét:

  • érdekesség
  • a többi tartalom közül való kiemelkedés
  • a felhasználót valamilyen cselekvésre (pl. „Like” gomb megnyomása, kommentelés, megosztás stb.) ösztönzés

Mivel elsődleges célunk, hogy a tartalmat elolvasása után megosszák azt felhasználóink másokkal is, ezért ebben az esetben nyugodtan használhatunk blikkfangos, vagyis a figyelem felkeltésre irányuló címeket. Természetesen az adott cikk vagy videó címadása során kerüljük el az olyan valótlan állításokat, amelyek csorbítanák vállalkozásunk hírnevét. Érdemes azonban a tartalom legérdekesebb jellemzőjét kiemelnünk, amelyre biztosan rá fognak klikkelni felhasználóink.

Kifejezetten ajánlott továbbá az olyan szövegek vagy videók létrehozása, amelyek nem direkt reklámcélokat szolgálnak. Ma ugyanis a felhasználók jelentős részét a mindennapokban, valamint az online térben is egyaránt az úgynevezett „banner-vakság” jellemzi, amely azt jelenti, hogy számos esetben meg sem látják a hirdetések kavalkádjában jelenlevő reklámunkat, nemhogy megosszák őket! Ellenben egy frappáns videóval vagy egy szórakoztató és/vagy informatív cikkel, amely csak finom utalást tartalmaz a készítőre – jelen esetben cégünkre – nézve sokkal hamarabb sikert érhetünk el. Ezeket ugyanis a felhasználók nem úgy fogják értékelni, hogy valamilyen terméket vagy szolgáltatást megint „rájuk akarunk sózni”, így nagyobb eséllyel számíthatunk arra, hogy más ismerőseiknek is ajánlani fogják azokat.

Végezetül az adott tartalom végén mindenképpen legyen valamilyen cselekvésre felhívó eszköz is- Az online marketingesek körében is „call-to-action”-ként ismert elemek között szintén széles választék áll rendelkezésünkre. A megosztásra felhívó beépített Facebook vagy Twitter-gomb, a cikkünkre kattintható hivatkozás, valamint az oldalunk hírlevelére való feliratkozási lehetőség így egyaránt hozzájárulhat online marketing törekvésünk sikerességéhez.

Minden jog fenntarva, Intec Online Kft. www.keresooptimalizalas.org